Nederlands spoor wordt innovatie proeftuin – Aanbestedingsnieuws

Nederlands spoor wordt innovatie proeftuin

Laatst geupdate op juni 6, 2018 door redactie

Prorail wil het Nederlands spoor omvormen tot innovatie proeftuin. Dat bericht de railbeheerder zelf, afgelopen 31 mei. Belangrijkste innovaties waar Prorail aan denkt zijn: automatisch rijdende treinen (ATO) en spoorbeveiligingssystemen als ERTMS.

Het ERTMS, een nog te ontwikkelen Europese Standaard voor de automatische (digitale) rembeïnvloeding op het spoor, is technisch ingewikkeld en daarom niet eerder eenvoudig aan te besteden geweest.

Volgens Prorail kan door digitalisering de capaciteit op het spoor toenemen, en er is minder techniek in de infrastructuur nodig, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling. Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem ‘GSM-R’. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden.

Er is een hele aanbestedingstechnische adviescommissie ingesteld over hoe de aanbesteding vorm te geven via een aanbestedingsstrategie, maar de aanbesteding zelf hebben we nog niet voorbij zien komen. Zie hiervoor eerdere berichtgeving van Aanbestedingsnieuws:

Dijksma: ERTMS aanbestedingsstrategie tweede helft 2017

Nederland moet een voortrekkersrol gaan spelen bij de ontwikkeling van ERTMS, zo stelt Prorail-directeur . Voor de aanleg van ERTMS op de drukst bereden tracés in Nederland is al 2,4 miljard euro opzij gezet door de overheid. De rest van het land volgt, bijvoorbeeld wanneer er groot onderhoud wordt gedaan.

Risicomanagement

Er worden gouden bergen beloofd met dat ERTMS. Het jaarverslag geeft goud aan met roze blokjes, zie afbeelding. Alles wordt digitaal, goedkoper, sneller, meer treinen, punctueler, grensoverschrijdender.  Je hoeft geen profeet te zijn om te kunnen voorspellen hoe dit mis kan gaan. Zeker als je zoiets gaat aanbesteden en je niet echt aandacht kan besteden aan de contract management fase, of als je moeite hebt met het afdwingen van leveringszekerheid doordat je het contract niet naar gelieven aan een betrouwbare leverancier kan gunnen laat staan uit kan breiden.

De communicatie over waar de treinen zijn verloopt via GSM, het GSM-netwerk valt uit. Of bliksem slaat in bij Prorail. De treinen geven hun locatie niet door. Er kan geen alternatieve noodleverancier gevonden worden. Niets remt. Kedeng kebeng.

We mogen dus alweer dankbaar zijn dat de ERTMS-agenda niet al te vlot verloopt.

Zie ook: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-844141

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *