Vaker door rood door aanbesteding

Nadat een opdracht voor de Kamperlijn tussen Zwolle en Kampen is aanbesteed, is 8x door een rood sein gereden. Het staat sindsdien onder verhoogd toezicht.

Machinisten rijden vaker door rood nadat een opdracht is aanbesteed, omdat ze moeten wennen aan het traject. In Dagblad Tubantia hekelt FNV-akbondslid Henri Jansen de houding van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transpoort ILT , omdat meer roodpassages ook een groter risico op ongevallen met zich mee brengt.

“Wachten op de Knal”, twittert Jansen van FNV Spoor daar bovenop. Dat machinisten moeten wennen aan de nieuwe trajecten waar ze na een aanbesteding op worden ingezet, betekent dat door een rood sein rijden ook vaker voorkomt.

Ook snijden vervoerders in de kosten voor een opleiding van het personeel om een aanbesteding binnen te halen. Arriva kreeg in 2017 een onvoldoende van het ILT omdat het de kwaliteit van machinisten niet adequaat had ingeschat.

Zie meer:

https://www.tubantia.nl/enschede/keolismachinisten-al-acht-keer-door-rood-sein~a79f6c6d/

en eerder:

https://www.ilent.nl/sectoren/rail/nieuws/2017/06/29/ilt-arriva-beoordeelde-vakbekwaamheid-machinisten-onvoldoende

redactie Auteur

Geef een reactie