Mobility on the Move wint B-Riders tender
Marketingbureau Keijzer heeft samen met consortium Mobility on the Move een opdracht gewonnen voor het maken van een campagne om Brabant aan het fietsen te krijgen. De opdracht is uitgezet door de provincie Brabant en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Mobility on the move is een consortium dat naast Keijzer verder bestaat uit appbouwer Mobidot en gedragsbureau D&B. Met de tender gaan zij werkgever helpen bij het stimuleren van werknemers om de fiets te pakken.
Het consortium werkt ook samen met Ring-Ring. Ring-Ring® is een dienst die het gebruik van de fiets stimuleert door aan Fkm’s (fietskilometers) regelrechte voordelen te koppelen, een soort Air Miles maar dan voor fietsers.
Ook de afgelopen jaren heeft Keijzer samen met Mobidot en D&B het B-Riders programma (2 en 3) uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Brabant.
De aanbesteding is wel leerzaam voor andere inkopers. Men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn en dat is ook de oogst van de kleinschaligere B-Riders campagne die tot nu toe is gehouden. Het werkt blijkbaar echt.
We hebben zo’n 5.000 Brabanders verleid om dagelijks met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. Het opmerkelijke resultaat was dat Brabanders bij de start van hun deelname nog 71% verplaatsingen met de auto deden. Aan het eind van het project gebruikten zij de auto nog maar voor 13% voor hun verplaatsingen.
Volgens de provincie zijn al ruim 7.500 B-Riders aan het fietsen naar het werk. Samen hebben zij al meer dan 28 miljoen kilometer gefietst, zorgen zij ervoor dat er meer dan 4.000 auto’s dagelijks minder de weg op gaan en dat files op de belangrijkste knelpunten minder worden.
Bron: Keijzer, 2 augustus 2018