Inkoopplatform Groningen besteedt helft inkopen lokaal – Aanbestedingsnieuws

Inkoopplatform Groningen besteedt helft inkopen lokaal

Inkoopuitgaven van het Inkoop Platform Groningen (IPG) gaan voor 55% naar lokale ondernemingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hanzehogeschool in Groningen. Inkoop Platform Groningen (IPG) is een samenwerkingsverband van 15 grote publieke instellingen in Groningen

De leden van het IPG kopen jaarlijks voor € 1,5 miljard euro in.  Tussen de 40 en de 75% van de inkopen (gemiddeld 55%) komt direct of indirect in de regio terecht. Dat stelt Gert Walhof, hoogleraar van de Hanzehogeschool in Groningen, in een persbericht van het IPG.

Over het aanbesteden in Groningen is een congres in het Hanzeplaza, aanstaande 7groningenep december 2016. Bij het congres zijn workshops over ‘Slimmer werken met gunning op Beste Prijs-Kwaliteitsverhouding’, ‘Inkoopbeleid en aanbestedingskalender’ en ‘Succesvol lokaal aanbesteden’.

De Groningse aanpak loopt volgens de Groningse VVD-wethouder Van Keulen voor op de landelijke aanpak: “Het landelijke traject is nog erg theoretisch, terwijl we lokale aanbesteding in Groningen al op grote schaal in de praktijk brengen en inmiddels ook nadenken over vervolgstappen. Het IPG zou een prachtig voorbeeld kunnen zijn voor andere regio’s. ”

Enkele manieren waarop de gemeente Groningen het lokale bedrijfsleven stimuleert:

  • Het vergroten van het potentiële inkoopvolume voor lokale leveranciers door een actievere en gerichte benadering.
  • Het vergroten van de kansen voor het lokale MKB door waar mogelijk en passend (a) hen uit te nodigen bij meervoudig onderhandse aanbestedingen, (b) te werken met percelen en (c) niet te zware en/of lokaal-gerichte criteria op te nemen.
  • Het vermogen van leveranciers om te investeren in de samenwerking met de gemeente vergroten door te werken met een langere contractduur.groningsinkoopbeleid
  • Het actief uitwisselen van kennis en informatie met lokale marktpartijen over ontwikkelingen aan vraagzijde (het inkoopbeleid, de categoriestrategieën en in voorbereiding zijnde aanbestedingen) en aanbodzijde (trends, productkennis, innovaties etc.).
  • Het effect van het bovenliggende doel versterken door het MKB-gericht inkopen te stimuleren bij de samenwerkingspartners.

 

Zie ook:

https://www.eventbrite.nl/e/registratie-ipg-bijeenkomst-lokaal-aanbesteden-in-groningen-29372905150
http://www.inkoopplatformgroningen.nl/content/31/Bijeenkomst-7-december/Bijeenkomst-7-december-2016.html
http://inkoopplatformgroningen.nl/item/56/IPG-Onderzoek:-de-Volgende-Stap
https://gemeente.groningen.nl/sites/default/files/inkoop-_en_aanbestedingsbeleid_2015_defintief_vastgesteld_door_college_op_18_december_2014.pdf

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »