IFV: Dompelcontainer bijna altijd de beste methode
We berichten eerder over de dompelcontainer van bergingsbedrijf Vreugdenhill uit Hoorn. Een simpele en doeltreffende methode voor het blussen van de brand van een elektrische auto. Die elektrische auto is met traditionele middelen niet of moeilijk te blussen, vanwege de lithium-ion batterij. Die dompelcontainer is recent onderzocht door het Instituut voor Fysieke Veiligheid, het IFV. Goed nieuws, voor deze mooie innovatie. De dompelcontainer blijkt bijna altijd de beste methode voor het blussen van de brand.
De lithium-ion batterij kan in een zogenaamde terminal runaway raken, waarbij de batterij zichzelf verder verhit. Dat kan leiden tot kettingreacties, steekvlammen, en het ontsnappen van gassen. Als daarvan sprake is, dan moet de batterij inclusief wagen doorlopend gekoeld worden, om te voorkomen dat het opnieuw in brand vliegt. Dat kan met de dompelcontainer ook water-efficient, omdat het minder water gebruikt voor dezelfde koeling dan bij blussen.
De onderzoekers, die overigens geen andere voertuigen zoals steps, scooters of e-bikes hebben onderzocht, constateren wel dat de effectiviteit van een dompelcontainer afhangt van de mate waarin het water het accupakket en de batterijcellen kan bereiken. Het gebruik van een dompelcontainer is relatief eenvoudig, Maar op lastige bereikbare incidentlocaties (bijvoorbeeld in parkeergarages) is de container minder praktisch. En ook tijdens het afvoeren van een geborgen voertuig blijft het opletten op eventuele herontbranding van het accupakket in de dompelcontainer.
Alternatieven voor een dompelcontainer zijn een Salvagecontainer, Coldcutter, e-Bluslans, mobiele sprinkler, mobiel waterbad en een brandwerende deken. Deze zijn beoordeeld op een scala aan indicatoren, waarna vervolgens een totaal oordeel is gegeven. Uit het onderzoek blijkt dat plaatsing en eventueel onderdompeling van het voertuig in een dompelcontainer bijna altijd de beste methode is. In vergelijking met de andere maatregelen is een dompelcontainer relatief veilig in gebruik, heeft deze een groot koelend effect en blijft de milieubelasting beperkt.
Over de dompelcontainer is ook een heel rapport beschreven, compleet met foto’s en alternatieven en voor- en nadelen:
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20210224-IFV-Onderzoek-dompelcontainers.pdf
en zie ook: