Havenbedrijf Rotterdam houdt aanbesteding vervoersdienst containers

Havenbedrijf Rotterdam publiceerde vrijdag een uitvraag bij marktpartijen voor de levering van een vervoersdienst waarmee containers kunnen worden uitgewisseld tussen containerbedrijven op de Maasvlakte via een speciaal daarvoor aangelegde interne baan, beter bekend als de Container Exchange Route (CER).

De Europese aanbesteding is zowel voor het leveren van hybride transportvervoertuigen als voor het vervoer van containers (Transport As A Service). Hybride wil zeggen dat het voertuig volledig autonoom kan rijden of bestuurd kan worden door een menselijke chauffeur.

©Havenbedrijf 2020, fragment video
https://www.youtube.com/watch?v=U42h4wANi2c&feature=youtu.be

Havenbedrijf Rotterdam heeft deze opzet gekozen omdat hybride autonoom vervoer bijdraagt aan een zo efficiënt mogelijk onderling containertransport en tegelijkertijd terminals keuzevrijheid biedt over de timing van de wijze van vervoer op hun eigen terminal. Havenbedrijf Rotterdam heeft de intentie om dochteronderneming PortShuttle aan te wijzen als operator van de CER. Dat houdt in dat PortShuttle verantwoordelijk is voor de rittenplanning, administratie en facturering.

De vervoermiddelen rijden volledig autonoom tussen de aangesloten portals op de Maasvlakte. Vanaf het moment dat een vervoermiddel de CER verlaat en een terminalterrein betreedt, kan de besturing van het vervoermiddel worden overgenomen door een chauffeur of kan het voertuig de rit autonoom voltooien. De keuze die individuele bedrijven daarin maken, kan onderling verschillen en is onder andere afhankelijk van de manier waarop deze bedrijven zijn ingericht.

“Na het plaatsen van een aanbestedingsbericht op de Tenderned website kunnen marktpartijen hun interesse kenbaar maken en hun aanbod ter beoordeling inleveren bij Havenbedrijf Rotterdam.”, zo bericht het Havenbedrijf. “Mits er aantrekkelijke aanbiedingen worden geoffreerd, streeft het Havenbedrijf ernaar om in het eerste kwartaal van 2021 daaruit een keuze te maken, al dan niet een voorlopige keuze.”

De aanbesteding is in het Engels opgesteld en betreft Transport As A Service (TAAS) Provider. Het is een concurrentiegerichte dialoog. Het havenbedrijf heeft als doel, om de aanleg van de CER gereed te hebben in het eerste kwartaal van 2021. Na een periode van testen, kan de CER eind vierde kwartaal van 2021 commercieel in gebruik worden genomen.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam / TenderNed, 5 juni 2020

Zie ook

redactie Auteur

Geef een reactie