Groningen gaat diesel vervangen door waterstoftrein – Aanbestedingsnieuws

Groningen gaat diesel vervangen door waterstoftrein

Groningen wil als eerste provincie waterstoftrein inzetten op regionale spoorlijnen. De waterstoftrein is een volwaardig alternatief voor de huidige dieseltrein. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom, waar de provincie en ProRail begin 2020 initiatief toe namen. De trein reed op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen.

Provincie en ProRail namen initiatief tot een succesvolle proef met een waterstoftrein. De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. De proef werd gehouden in 2020 op Leeuwarden-Groningen. Normaal een dieseltracé. De waterstoftrein is twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden ‘s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers.  Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein.

Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over enkele jaren onderdeel uitmaken van de reguliere dienstregeling. Bij de proef met de waterstoftrein werkten initiatiefnemers provincie en ProRail (beheerder spoorinfrastructuur) samen met Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie), Alstom (leverancier waterstoftrein) en DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

De waterstoftrein is twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden ‘s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein.

© Prorail 2020

De provincie en betrokken partijen hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder milieubelastende uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een goede mogelijkheid om hieraan te voldoen, zonder daarbij grote investeringen in bovenleidingen te hoeven doen.

De belangrijkste resultaten van de proef met de personentrein staan in het rapport ‘Haalbaarheidsonderzoek Waterstoftrein Groningen‘.

Bron: Groningen/Prorail, 30 september 2020

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *