Gelderland blijft waterstofbus beproeven
In 2016 en 2017 is in opdracht van de provincie een pilot met een waterstofbus van het Arnhemse HyMove uitgevoerd op de Veluwe. Deze waterstofbus maakt gebruik van een brandstofcelsysteem dat voor elektrische energie zorgt.
“Een primeur in Gelderland.”, aldus een woordvoerder van een trotse provincie Gelderland. Nu rijdt er al sinds 2000 een vergelijkbare brandstofcelbus in Amsterdam. Aanbestedingsnieuws twijfelt een beetje of je het dan nog moet rubriceren onder innovatie. Maar Gelderland is nog niet uitgeëxperimenteerd.
Provincie Gelderland zet de proef de komende 2 jaar voort om meer ervaring met de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van de bus op te doen. Hiervoor wordt vanaf 1 september 2018 een tweede waterstofbus van HyMove ingezet tussen Arnhem en Apeldoorn. Provincie Gelderland investeert €970.000 in de voortzetting van de waterstofproef.
De GVB bussen waren destijds ontwikkeld door Mercedes-Benz/EvoBus, Linde Gas Benelux verzorgde de waterstofproductie en –infrastructuur, Nuon leverde groene stroom nodig voor de waterstofproductie en Shell Hydrogen leverde kennis voor de realisatie van het project. In 2012 werd via het Parool bekend dat die bussen €10 miljoen kosten. Dat correspondeert met de prijs van 10 reguliere bussen.
Probleem met de bussen is dat je niet overal kan tanken. Inmiddels is er in Gelderland ook een tankstation. Voor het vervoer tussen steden zijn waterstofbussen alleen een goed alternatief als er voldoende tanklocaties zijn. Een nieuw tankstation voor waterstof in Arnhem maakt voortzetting van de proef mogelijk.