Flixbus noemt aanbesteding nachttrein Wenen concurrentievervalsing
Het vervoer voor de nachttrein Amsterdam – Wenen is aan de NS gegund. Flixbus noemt dat, in een brandbrief naar het Ministerie van Infrastructuur, concurrentievervalsing en marktverstorend. Dat berichtte NU.nl dit weekend. De brief is verder niet bekend gemaakt noch door het Ministerie noch door Flixbus.
Op TenderNed is geen publieke aanbesteding te vinden voor de nachtverbinding met Wenen. In oktober is wel een brief over de inkoop van de nachtdienst verschenen.
Op 10 oktober j.l. stuurde de Minister een brief naar de Tweede Kamer over de nachtdienst en de marktconsultatie die gevoerd zou worden over de nachttrein. Uit die brief blijkt dat de Minister 6,7 miljoen reserveerde voor een experiment met nachtdiensten boven de 800 kilometer.
Ik ben met NS overeengekomen dat zij, in samenwerking met het Oostenrijkse ÖBB, per dienstregeling 2021 de internationale nachttrein als proef tot uiterlijk eind 2024 onder de concessie zal terugbrengen naar Nederland. Ik reserveer maximaal €6,7 mln. om het exploitatietekort dat hierbij optreedt over die gehele periode, te dekken. Reizigers naar Duitsland en Oostenrijk kunnen met deze trein al op korte termijn op een comfortabele manier grote afstanden afleggen. Zo kan de trein door ’s nachts te rijden zelfs op afstanden boven de 800 kilometer een aantrekkelijk én duurzaam alternatief worden.
De brandbrief van Flixbus komt op een saillant moment. Net een week eerder werd bekend dat Flixbus stopt met een proef voor elektrische lange-afstandsbussen. De bussen staan door technische mankementen te vaak nog in de garage. Flixbus heeft bovendien deze zomer Eurolines overgenomen.
Edit:
In de marktconsultatie wordt Flixbus voor lange afstandsvervoer expliciet benoemd als nieuwe toetreder, samen met LeoExpress en ExpressBahn. De nieuwe toetreders hebben, zo signaleert de consultatie, nog niet uit zichzelf een bod gedaan voor vervoer op lange afstanden, waaruit dan blijkt dat daar geen markt voor is. “…maar ondanks deze groeiende belangstelling en het bestaan van Open Access is er nog geen nieuw aanbod tot stand gekomen in Nederland” , zo signaleert de Power Point met hoofdletters.
Het verdienpotentiëel wordt beperkt door de hoge vaste kosten, het niet functioneren van een tweedehands treinenmarkt. en dat de kosten hoger zijn dan de te verwachte opbrengsten, op vrijwel elke afstand. Wel is daarbij specifiek gekeken naar de haalbaarheid van een nachttrein, en dus niet een nachtbus, voor het meest commercieel interessante traject: Amsterdam/München en Amsterdam/Wenen. Nieuwe toetreders zullen naar verwachting van de marktconsultatie niet voor 2023 een nieuwe exploitatie aanbieden, met de combinatie NS/ÖBB kan dat al in 2021 (red. AN: namelijk op de lijn die er altijd al lag, er ging aan het begin van dit millenium een nachttrein van Amsterdam naar Wenen, die in 2016 is wegbezuinigd, maar alleen aan Nederlandse kant, vanaf Düsseldorf is die lijn altijd blijven rijden.)
Zie ook:
https://www.nu.nl/economie/6017620/flixbus-noemt-aanbesteding-nachttrein-frauduleus-en-illegaal.html
https://www.ad.nl/buitenland/vanaf-2021-nieuwe-nachttrein-tussen-amsterdam-en-wenen~a2526b37/