FIOD onderzoekt aanbesteding brug Sint Maarten
De fiscale onderzoekseenheid FIOD houdt een onderzoek naar de aanbesteding voor de bouw van de Causeway brug op Sint Maarten. Daarbij wordt onderzoek gedaan naar twee onderdelen van Volker Wessels Stevin. Het gaat om VCI (Volker Construction International) and VSC (Volker Stevin Caribbean). De bedrijfsonderdelen zijn al gediscontinueerd.
Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie heeft bevestigd dat er wordt gekeken of er steekpenningen zijn betaald voor het verkrijgen en uitvoeren van opdrachten op het Caribische eiland Sint Maarten.
De Causeway Swing Bridge is in 2013 van een Nederlandse werd naar Sint Maarten gevaren en geplaatst. De draaibrug weegt 450 ton, heeft een totale lengte van 700 meter en omvat twee rijbanen, een fietspad en een voetpaden. De brug verbindt het vliegveld met het gebied rond Port de Plaisance dat is gescheiden door de lagune. De brug loopt parallel met de grens tussen Sint Maarten en het Franse deel van het eiland, Saint Martin.
In 2012 werd de opdracht gegund door het Havenbedrijf van Sint Maarten. VCI was verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw, in opdracht van Simpson Bay Causeway NV, meldde VWS eerder. De brug is gefinancierd door Simpson Bay Causeway N.V. door uitgifte van schuldpapier. Het Land heeft een bouwvergunning voor de bouw van de brug afgegeven. De Causeway NB is onderdeel van Sint Maarten Harbour Finance N.V. wat weer valt onder Sint Maarten Holding, waar het Land Sint Maarten de enige aandeelhouder van is.
Die constructie blijkt uit een uitspraak uit 2015 van het Gerecht in Eerste Aanleg van de Antillen. In die uitspraak wordt, vrij opmerkelijk, ook aangegeven dat het Land geen invloed had op het besluit van de brug. Het Gerecht vindt dat onbegrijpelijk:
Aan het Land kan worden toegegeven dat er geen overheidsbesluit aanwijsbaar is waarin tot de bouw van de brug is besloten. Als 100% indirect aandeelhouder van Simpson Bay Causeway N.V. kan zij echter geacht worden een dergelijk besluit wel te hebben genomen. Het is immers onvoorstelbaar dat een dochtervennootschap op eigen houtje besluit tot het bouwen van een dergelijke brug zonder dat het Land als haar aandeelhouder en eigenaar van de gronden en het water waarop die brug gebouwd gaat worden daartoe niet enig besluit zou hebben genomen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:OGEAM:2015:26
https://www.volkerwessels.com/nl/nieuws/detail/draaibrug-van-450-ton-op-weg-naar-st-maarten
1 thought on “FIOD onderzoekt aanbesteding brug Sint Maarten”