Experimenteel asfalt van epoxybitumen in Anna Paulowna
Laatst geupdate op juni 16, 2018 door redactie
Op de provinciale weg N249 (vlakbij de rotonde Molenvaart – Kerkweg in Anna Paulowna) ligt sinds vandaag een nieuw soort asfalt op basis van epoxybitumen. Het gaat om een innovatie die na de eerste laboratoriumtesten nu klaar is voor de volgende fase: een proefvak over een lengte van zo’n 90 meter. In deze proef wordt nauw samengewerkt met asfaltproducent en aannemer Dura Vermeer.
Het asfalt dat door Noord-Holland tot “superasfalt” is gedoopt, kan volgens de provincie tot 3 keer langer mee dan gewoon asfalt.
De proef is een initiatief van de provincie Noord-Holland in samenwerking met Dura Vermeer en de TU Delft.
Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is als het ware het bindmiddel van het asfalt. Het maakt het asfalt hard en zeer draagkrachtig. Epoxybitumen bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert. Een normale asfaltdeklaag gaat, afhankelijk van het type en het gebruik, zo’n 10 tot 15 jaar mee. Doordat het 3x langer meegaat, levert het asfalt niet alleen een besparing op in het onderhoud van wegen, maar beperkt ook de overlast voor weggebruikers én het materiaalverbruik neemt af.
Epoxybitumen heeft zijn waarde in asfalt op brugdekken al lang bewezen. In de wegenbouw in Nieuw-Zeeland vinden ook al geruime tijd proeven plaats met een soortgelijk mengsel. De TU Delft en Dura Vermeer gaan de komende 5 jaar onderzoek doen om de samenstelling van dit nieuwe mengsel verder te verbeteren. Om de levensduur te testen voert de TU Delft versnelde proeven uit.