ERTMS ingenieursdiensten naar Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal Haskoning en Sweco – Aanbestedingsnieuws

ERTMS ingenieursdiensten naar Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal Haskoning en Sweco

ProRail heeft op 29 augustus de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund. ProRail vormt voor dit doel een Kennisalliantie met de vijf ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal HaskoningDHV en Sweco. De corridors zijn de Noordelijke lijnen (ENL), Hanzelijn – Lelystad (EHL) en Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (ESAAL).

De gunning behelst de ingenieursdiensten voor het volledige engineeringstraject: van het opstellen van het ontwerp tot en met het testen en de indienststelling. Daar valt naar de interprestatie van Prorail alles onder, wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig werkend ERTMS-systeem.

©Prorail 2019

Op de drie genoemde corridors werkt Prorail met een Kennisalliantie, net als op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. De Kennisalliantie vergemakkelijkt uitwisseling van kennis en ervaring tussen de verschillende projecten: tussen de ingenieursbureaus onderling én met ProRail. Het is ook een platform om de kennis van systeemleverancier Thales over te dragen. Zo kunnen genoemde ingenieursbureaus zo snel mogelijk alle engineeringsdiensten zelfstandig uitvoeren. Een belangrijke voorwaarde voor de snelle realisatie van het programma ERTMS en de landelijke uitrol.

Vanwege de vereiste kennisoverdracht en de complexe planning is gekozen voor een gecombineerde aanbesteding van ENL, EHL en ESAAL. Dit maakt het mogelijk om delen van verschillende projecten te combineren in één perceel. Daardoor is er een goede aansluiting op de bestaande capaciteit van de ingenieursbureaus en een basis om hun capaciteit uit te breiden.

De verschillende percelen zijn als volgt gegund:

  • Arcadis: deelcorridor Harlingen Haven – Leeuwarden, emplacement Leeuwarden en deelcorridor Amsterdam Muiderpoort – Weesp – Hilversum
  • Movares: deelcorridor Almere Oostvaarders – Lelystad opstelterrein (incl. het opstelterrein) en deelcorridor Hoofddorp – Schiphol – Diemen
  • Nexus Rail: deelcorridor Leeuwarden – Stavoren en deelcorridor Leeuwarden – Groningen
  • Royal HaskoningDHV: deelcorridor Lelystad opstelterrein – Hattemerbroek aansluiting en deelcorridor Weesp – Almere Oostvaarders
  • Sweco: deelcorridor Groningen – Roodeschool/Delfzijl, deelcorridor Groningen – Nieuwschans/Veendam en emplacement Groningen.

Mirjam van Velthuizen-Lormans, CFO van ProRail.

“Deze gunning aan de ingenieursbureaus is een grote stap op weg naar de daadwerkelijke uitrol van digitale treinbeveiliging. De invoering van ERTMS is een van onze grootste klussen ooit. Dat doen we graag samen met de vakmensen van de ingenieursbureaus. Samen leveren we zo een grote bijdrage in het spoor naar morgen.”

Riet Schroven, directeur Projecten:

“De invoering van ERTMS staat nu echt pal voor de deur, we gaan concreet aan de slag op een aantal baanvakken. Er is veel te doen, dus met de ingenieursbureaus steken we de handen uit de mouwen op drie trajecten. Tegelijkertijd gaat ook het andere spoorwerk gewoon door voor de IB’s. Dus de hoeveelheid werk neemt toe. Dat vraagt van alle teams alertheid om specialisten slim in te zetten. Goede samenwerking is een kritische succesfactor.”

Bron: Prorail, 31 augustus 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *