Edespoort wint bouwcontract voor nieuw station Ede Wageningen – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

Edespoort wint bouwcontract voor nieuw station Ede Wageningen

Op 31 maart is een mijlpaal bereikt in de aanbestedingsprocedure voor het project Spoorzone Ede. Het contract voor de bouw van het nieuwe station en spoorinfrastructuur is gegund aan aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen. De gunning luidt de bouw in van een geheel nieuw en modern station Ede-Wageningen, waar prettig reizen en verblijven voorop staat.

Aannemerscombinatie EdesPoort heeft de opdracht in de wacht gesleept, vanwege een goede prijs-kwaliteitverhouding. De projectorganisatie Spoorzone hecht namelijk veel belang aan de manier waarop het bouwproces verloopt. Tijdens de aanbesteding is er dan ook gelet op in hoeverre de aanbieders invulling geven aan:

  • een goed onderhoudbare, hoge esthetische kwaliteit van het plan
  • het beperken van overlast voor reizigers en omwonenden tijdens de bouw
  • het gebruiksgemak en comfort voor de reizigers tijdens de uitvoering van het project

De komende periode bereidt de aannemerscombinatie de bouw voor. De eerste bouwactiviteiten zullen dit jaar starten en vervolgens circa drie jaar duren. De bouw van de nieuwe P&R en het nieuwe busstation maakt geen deel uit van dit contract, dat wordt afzonderlijk aanbesteed.

©Prorail 2021

”De bouw van het nieuwe moderne station Ede-Wageningen met een nieuw spoor is een technische uitdaging die het mogelijk maakt dat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden en stoppen in Ede-Wageningen. Dat is ook de bedoeling van ProRail met het Programma Hoogfrequent Spoor waar Ede-Wageningen onderdeel van is.”
Dorothé Wennekendonk, ProRail regiodirecteur Noord-Oost:

Het nieuwe stationsgebouw is een toegankelijk en goed bereikbaar station met moderne voorzieningen voor de reizigers zoals een openbaar toilet en een divers aanbod aan horeca. Door de aanleg van nieuwe spoorinfrastructuur met een extra perron kunnen er meer intercitytreinen per uur rijden.

Er komt een kenmerkende houten sporenkap en zonnepanelen op het stationsdak. Dankzij een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen en parkeerplaatsen gaat overstappen straks gemakkelijker en sneller. Dit geldt ook voor de taxi en kiss-and-ride plekken.

Bron: Prorail, 6 april 2021

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *