Drenthe doet koud bellen voor Tesla
Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe is ervan overtuigd dat er grote marktkansen liggen voor ondernemers en is daarom zelf gaan bellen met de klant van Tesla om de behoefte naar electrische auto’s te peilen. “Een paar belrondjes en we kwamen al op 20.000 auto’s, bijna een miljard dollar aan handelswaarde.“, zo vertelt de gedeputeerde in een persbericht, getiteld: “Drenthe organiseert handel voor Tesla”. Knap, want met koude acquisitie heb je normaliter een succesmarge van tussen de 1:25 en de 1:50. Met een goedlopend en uitontwikkeld product en een grote naamsbekendheid.
Alle ondernemers maken natuurlijk een gelijke kans en vooral VDL/Nedcar natuurlijk, maar dat Drenthe een voorkeur heeft voor Tesla, wordt niet onder stoelen of banken gestoken. “Het liefst zien we dat Tesla hier die Gigafactory bouwt, maar alleen zonnepanelen en auto’s leveren mag ook”, zegt TT-voorzitter Arjan Bos. Toch wordt niet alleen Elon Musk uitgenodigd om handel te drijven met de regio. “Iedereen die zonnepanelen en elektrische auto’s produceert en zo een bijdrage kan leveren aan verduurzaming van onze regio, is van harte welkom.
Drenthe benadert de marktpartijen via Top Dutch, een initiatief van ondernemers en bestuurders om Noord-Nederland te promoten. Dat initiatief richtte z’n pijlen al eerder op Tesla, onder meer door zich via een “ludieke en trotse” (?) campagne aan te bieden als meest gunstige regio voor een Europese Gigafactory. Ook wierf Top Dutch alvast personeel voor deze fabriek via een online campagne en een herkenbare groene Top Dutch-zonnebril.
“Als groenste stopcontact van Europa willen we graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla”, zegt Wubbo Everts van de NOM. “We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan? Het antwoord is handel.”
3a3 kan zulke enthousiastelingen voor vrijwillig koud bellen op kosten van onze BTW-afdracht ook altijd goed gebruiken. Onze duurzame uitgever is zeer geïnteresseerd in ambtelijke belteams, voor het benaderen van de klant -overheidsinkopers van duurzame wettenbundels en advertentieruimtes. Alle provincies en gemeenten zijn van harte uitgenodigd om onze klant te bellen. Personeel werven mag, maar de loonkosten zijn erg hoog, met al die premies. De overheid mag dat wel voor ons doen maar liever iets met social return en dat ze dan aan de slag kunnen met behoud van Bijstand. Dan hoeven we ze ook geen gratis koffie aan te bieden.
Als wij onze klant benaderen willen, moeten we wachten tot ie zelf eens een tender uitschrijft. Of inschrijven op een aanbesteding en het er dan maar een beetje naartoe draaien ook al vragen ze eigenlijk om leveranciers van landelijke dagbladen, anders raken we onze duurzame wettenbundels natuurlijk nooit kwijt. Als een overheid dat klusje van ons zou willen overnemen…?
Wij worden in tegenstelling tot Tesla nooit gestalkt door belgrage overheden. Wat is nou het verschil. Wat heeft zo’n Tesla dat wij niet hebben? We snappen er niks van.
Zie ook: Drenthe, 7 februari 2018