Contract Management bij Noord-Holland: werken paddentunnels? – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

Contract Management bij Noord-Holland: werken paddentunnels?

Landschaps- en wegbeheerders hebben de mogelijkheid om langs wegen lage hekken te plaatsen, met emmers langs de zijkant. Daar vallen de padden dan in en vrijwilligers zetten die dan aan de overkant. Voor de padden ook niet het leukste op de wereld. Zo zit je uren tot zelfs een dag in een plastic mayonaise-emmer met zijn tienen tegelijk. Zo gaat het bijvoorbeeld hier: in Geldrop-Mierlo of in België, in Lennik.  Omslachtig, dus, en je hebt er vrijwilligers voor nodig. Veel handiger zou het zijn, als de padden uit eigen beweging de goede kant oplopen, bijvoorbeeld door een tunneltje.

©Noord-Holland, 14 maart 2021

Tijdens de paddentrek kunnen de padden door speciale tunnels. Die tunnels waren in Noord-Holland kennelijk gedoneerd, voor €25.000, ook handig, dan hoef je het niet aan te besteden. Maar maken ze daar wel gebruik van? Dat onderzoekt de provincie Noord-Holland nu met automatische sensoren. De populatie bestaat volgens de provincie uit 20.000 padden. Dat zou fraai zijn, als die nu allemaal geen gebruik maken van de paddentunnel.

In Wageningen werkte het volgens de onderzoekers toch wel goed, veel padden maakten er gebruik van. Maar lang niet allemaal. Van de 800 padden in het gebied, gebruikten er maar 300 de tunnel. Waarom die andere padden er dan geen gebruik van maken is niet bekend, volgens de onderzoekers zijn er meer tunnels nodig en moet je de populatie goed onderzoeken. Zijn dat domme padden, die de weg kwijt zijn? Aanbestedingsnieuws verwedt er haar hoofd om dat het gaat om vrouwtjespadden, die afhaken. Die hebben t natuurlijk al moeilijk in zo’n rape culture mayonaise-emmer, maar ja, daarbij heb je geen keus. Je valt erin en je moet maar hopen dat het lot je genadig is bij wie je in de emmer valt. In een lange donkere tunnel  heb je wel de keus van doorgang en weet je zeker dat je zo onveilig bent als wat voor al te lustige soortgenoten. Als er een aankomt kun je niet opzij! Je kan alleen vooruit en dan weet je zeker het aflegt als zwakker paddengeslacht. En wat als er nog een van de andere kant op terugkomt! Of een ringslang?

Dat is niet zo moeilijk, je in te leven in hoe zo’n vrouwtjespad het dan heeft. Lange, smalle, donkere tunnels zijn nu eenmaal een risico, en niet alleen voor padden. Om die reden waren ook ooit de Muiderpoort-tunnels gesloten. Van en naar de beide sporen van dit vorkstation liepen, anders dan bij het vorkstation van Sloterdijk, twee smalle voetgangers-tunnelbuizen. Hartstikke onveilig, zeiden vrouwelijke architecten in de jaren ’80. Na een moord trok het openbaar bestuur zich daar nog wat van aan en werd de toegang ook gesloten, en later werd het nog een fietsenmaker die daar zijn fietsen stalde en ook dan keek je wel tien keer achterom als er ook ineens een ander iemand precies net die fietsen ging bekijken die je ook ging bekijken.

Of het ook zo is, nu ja het onderzoek gaat het meten, zonder enige nulhypothese. Dat gebeurt dus nu in Noord-Holland. De studie meet de activiteit in de faunapassages tijdens de jaarlijkse paddentrek. Onderzoekers proberen hierbij een innovatieve techniek uit. Ze plaatsen op maat gemaakte detectoren in de tunneltjes. De provincie Noord-Holland werkt in het project intensief samen met PWN, 3D-makers, het Goois Natuurreservaat, OAK en gebiedsaannemer Krinkels. Nico Jonker, ecoloog bij de provincie:

“We richten ons op de seizoenstrek van de padden. Op dit moment trekken ze vanuit de duinen naar de polder om hun eitjes af te zetten. Om ze te helpen – en om te voorkomen dat ze worden doodgereden – hebben we allemaal mooie paddentunnels aangelegd. Maar de vraag is: werken deze ook? En hoeveel padden gaan erdoorheen? Tijdens een vorige studie zagen we dat van de 100 padden die uit de duinen vertrokken 20 tot 30 procent de polder niet bereikte. Waarom weten we niet.”

Van de prijs vonden we dat er in Amerika tussen de 10.000 en 40.000 dollar mee gemoeid is. Het wegdek moet natuurlijk opengebroken en de ene weg is langer dan de ander. https://localwiki.org/davis/Toad_Tunnel, waar kennelijk ook nog een hele toad hotel bij gebouwd is. Ja, dieren zijn precies als mensen. Die tunnels werden volgens de verslaggever echter helemaal niet gebruikt. Ook dat is niet onbegrijpelijk. Als er geen vrouwtjes zijn aan de andere kant, en alle vrouwtjes zitten opgesloten in de openluchtgevangenis aan de ene kant; waarom zou je dan door de tunnel?

Zie ook:

bnnvara.nl/vroegevogels/audio/561679

en het filmpje van Wageningen:

https://www.youtube.com/watch?v=XMEdN_DGVKs

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *