Binnenkort aanbesteding World Food Centre
Uit een bericht op Groentennieuws.nl maakt Aanbestedingsnieuws op dat er binnenkort een aanbesteding komt voor het World Food Centre. Dat wordt een attractiepark in Ede, waar alles draait om voedsel. Met, blijkens de tekening, onder meer een glijbanaan, zie afbeelding. Er is al een (of eigenlijk 2 identieke) marktconsultatie voor op touw gezet, door de provincie Gelderland.
De World Food Center (WFC) Experience (hierna: Experience) wordt een bijzondere educatieve attractie gericht op families met kinderen en neemt vanaf 2022 jaarlijks 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk voedselavontuur. Zo worden zij spelenderwijs bewust van alle aspecten rond ons eten en van de consequenties die samenhangen met de keuze van het dagelijkse eten. De stichting World Food Center Experience (hierna Stichting) heeft als doel het ontwerpen, realiseren en exploiteren van de Experience.
Het World Food Center (hierna: WFC), is de naam van het 28 ha grote gebied ten noorden van het station Ede-Wageningen. Het gebied wordt momenteel ontwikkeld met als doel op deze plek naast circa 600 woningen en food gerelateerde bedrijven (60.000 m²), ook een fysieke plek te realiseren, waar consumenten en organisaties bij elkaar komen met als doel gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen en samen antwoorden te vinden op hedendaagse en toekomstige voedselvraagstukken onder het motto: we feed each other.
In de afgelopen weken is onder leiding van een inkoopadviseur van de provincie Gelderland en de kwartiermaker voor de WFC Experience het traject opgestart dat uiteindelijk moet leiden tot een contract met een exploitant voor de World Food Experience in Ede. “Voor alle duidelijkheid, opdrachtgever is nadrukkelijk op zoek naar content ontwikkelaars, experience architecten / designers, imagineers en bouwers / ontwikkelaars van attracties en interactieve belevingen.”
De organisatie wordt geleid door Martin Lubbers. Lubbers was de afgelopen jaren actief als directeur bij Tourism Group International en was daar medeverantwoordelijk voor de uitbreiding van het bedrijf naar Berlijn, Stockholm en Kopenhagen. Daarvoor vervulde hij ruim zes jaar de rol van algemeen directeur bij de Heineken Experience. Onder hem groeide de Experience uit van een relatief klein museum met zo’n 340.000 bezoekers per jaar in 2009 naar één van de populairste toeristenattracties van Amsterdam met ruim een 1.000.000 bezoekers per jaar..
Bron: Groentennieuws / Tenderned, 30 januari 2019