Bij Alkmaar laat de Victoriebrug op zich wachten
De Victoriebrug is buiten gebruik omdat er reparaties nodig zijn en een aanbesteding daartoe is uitgesteld, zo bericht Alkmaar Centraal. “De oplevering van de brug is voor een paar maanden uitgesteld.” Pas in maart 2020 gaat de brug weer open, nu omdat de grondkeringen moeten worden vervangen. Een aanbesteding is dd. 13 januari 2019 ook nog niet op TenderNed. De brug is nu voor de tweede keer een half jaar tot een jaar uit de running. Wethouder van Zon (CDA) kondigde november 2018 een onderzoek aan. Dat zou dan het derde onderzoek naar de Victoriebrug worden in 3 jaar.
Is die brug dan zo oud en vervallen? Nou nee. De brug is pas in 2015 opgeleverd naar een ontwerp van het Leidse architectenbureau Syb van Breda &Co . De brug was heel duurzaam, erg slang en met minimaal materiaalgebruik. Het ontwerp is in 2012 met een D&C contract aanbesteed en uitgevoerd door BSB en Oosterhof-Holman Beton- en Waterbouw BV en door Peinemann op drijvende pontons in elkaar gezet. Dezelfde aannemers en met dezelfde ponton technieken als de Julianabrug in Alphen. BSB Staalbouw is in 2017 failliet gegaan, een dodelijk ongeval bij een sluisrenovatie gaf de nekslag, berichtte Cobouw.
De architect zegt over het ontwerp.
Het ontwerp wordt gekenmerkt door een krachtige lijn in het midden van het dek: de ruggengraat. Dit is een torsiestijve koker die de brug zijn constructieve integriteit verschaft. De koker steekt ongeveer 50 centimeter boven het dek uit, waardoor er prima vluchtig op gezeten kan worden tijdens de passage, of tijdens het wachten als de brug open is.
De brug moet na de oplevering, nog wachten op veiligheidseisen van de spoorwegen. Dus het duurt al langer voordat die open gaat. Al een jaar na de oplevering gaat het niet zo soepel. De brug kon niet meer geopend worden, door de warmte. De brandweer rukt uit om de brug te koelen. Al een maand later is het mechaniek van de brug opnieuw te ver uitgezet om te bewegen, nu blijft de brug juist open staan in plaats van dat hij niet meer open kan. Naar aanleiding daarvan wordt een onderzoek, het eerste, ingesteld, en wordt de brug in 2017 buiten gebruik genomen om de landhoofden op te schuiven.
In juli 2018 kondigde de gemeente aan dat er daarom stalen damwanden zouden worden geplaatst ter bescherming van de oevers. Ook moesten er big bags met zand worden uitgerukt om te voorkomen dat de houten damwanden bezwijken. Dat volgde allemaal op onderzoek naar aanleiding van in 2017 uitgevoerde noodreparaties om de landhoofden (deel van de betonconstructie) aan beide zijden op te schuiven in de richting van de kade. .Daar blijft het niet bij. “Als tijdelijke noodmaatregel zullen de bestrating van het fiets- en voetpad verwijderd worden.” Dus de weg wordt ook nog eens opnieuw bestraat.
Hmm.Dat klinkt als een verdienmodel, dat benieuwd maakt, naar de precieze onderbouwing van die noodzaak. Die volgt een maand later. Op 7 augustus 2018 berichtte het stadsbestuur, dat de oevers volgens een tweede onderzoek naar elkaar toe zouden bewegen. Volgens onderzoeksbureau CRUX [bekend van de zeesluis IJmuiden en van de overname in 2017 van het Eindhovense bedrijf Bouwrisk, red AN] zijn de oevers niet stabiel. Stadswerk072 heeft aan CRUX opdracht gegeven tot het uitvoeren van stabiliteitsberekeningen van de oevers. Op 5 juli 2018 is deze rapportage afgerond. De berekeningen laten zien dat er kans is dat de oever inclusief voet- en fietspad kan verzakken, waardoor de constructie onveilig is voor gebruik. Op dit tweede onderzoek, was dus een scond opinion, van onderzoeksbureau FUGRO. En dat FUGRO concludeerde dan weer dat die bigbags nodig waren, maar dat de oever nu “stil leek te staan”.
Veel omrijden is het ook niet voor de fietsers en de voetgangers. Die kunnen precies 20 meter verder via een voetgangerspad bij de spoorbrug. Wat altijd al kon. Lekker duurzaam, een brug op 20 meter van een andere brug, met exact dezelfde functie. En 100 meter verder is er weer een brug. Wat een luxe voor de fietsers daar in Alkmaar, het Venetië van Noord-Holland Noord. Toch is het project tot grote frustratie van fietsers en de Fietsersbond van regio Alkmaar. De Fietsersbond knort ook dat de brug waarschijnlijk net als de vorige keer wel vaak open staat, maar dat er zelden iemand werkt. Extra knorrig wordt de Fietsersbond van het gegeven dat de brug is voorgedragen voor De Nationale Staalprijs vanwege ‘duurzaamheid’ en ‘minimaal onderhoud’.
Nu de brug voor de 2e keer een half jaar tot een jaar buiten gebruik is in de vier jaar dat het er staat, is dat wel een vreemde definitie van “minimaal”, concludeert de redactie van Aanbestedingsnieuws. Minimaal onderhoud aan de brug. Maximaal onderhoud aan de oevers en de constructies waar de brugdelen op landen en de fietspaden ernaartoe??
De jury van de staalprijs zei er verder over: zei “De vormgeving is zo minimalistisch mogelijk. Dankzij de verjongde randen en transparante borstwering is het profiel van de brug uiterst slank. De brug wordt geheel op het water ondersteund, de kadeoevers (en de kabels en leidingen) worden er niet door beïnvloed.” Maar als in 2018 alle oevers moeten worden gestabiliseerd is ook dat toch niet helemaal waar gebleken… Of dat juryrapport klopte wel en die oevers hoeven helemaal niet gestabiliseerd. Dat kan natuurlijk ook.
Raadslid Willem Peters van de lokale partij BAS wilde in november nog het naadje van de kous weten en heeft kritische vragen erover gesteld, vooral omdat ambtenaren waarschuwen dat de reparaties aan de kademuren helemaal niet nodig zijn. Is de gemeenteraad wel genoeg geïnformeerd over de risico’s van de aanlandingspunten en de stevigheid van de oevers? Dat lijken slimme vragen, maar opgepast. Dalijk komt er nog een vierde onderzoek naar het nut van al deze onderzoeken, waaruit dan nog geconcludeerd wordt dat de brug nog opnieuw moet worden geschilderd en de toevalswegen opnieuw geasfalteerd. Met een second opinion waaruit dan blijkt dat ook alle bomen in de wijde omgeving moeten worden gerooid om het risico van vallende takken op Alkmaarse gondeliers te beperken.
Zie ook:
https://alkmaar.raadsinformatie.nl/document/5603260/1
https://alkmaar.raadsinformatie.nl/document/6719587/1
https://alkmaar.raadsinformatie.nl/document/7051324/1
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20181122_5850257/onderzoek-naar-toedracht-victoriebrug-alkmaar
https://fietsmaar.wordpress.com/2018/07/11/de-spoorbrug-doet-het-nog-2/
https://www.nationalestaalprijs.nl/archief/2016/projecten/infrastructuur/victoriebrug-alkmaar
https://bouwrisk.nl/persbericht-crux-en-bouwrisk-gaan-elkaar-versterken/
https://sybvanbreda.com/nl/victoriebrug-alkmaar/