Berlagebrug Amsterdam monumentale werkzaamheden
De monumentale Berlagebrug uit 1932 vormt de verbinding tussen de Vrijheidslaan in Amsterdam-Zuid en de Mr. Treublaan in Amsterdam-Oost. Deze brug is toe aan groot onderhoud want bij het bedienen van de brug treden soms storingen op waardoor de brug niet verder open of dicht kan. Op warme zomerdag klemt de brug waardoor deze niet geopend kan worden zonder koeling. Om deze problemen te lijf te gaan komt er een geheel nieuwe bewegingsconstructie en wordt we het beweegbare brugdek vervangen. In 2022 wordt gestart met de renovatie van de monumentale onderdelen van de Berlagebrug en de aangrenzende constructies (botenloodsen, Schollenbrug, kademuren). Dit betekent dat de smeedijzeren leuningen, de masten, het metselwerk en het natuursteen worden opgeknapt Deze werkzaamheden hebben betrekking op deze aanbesteding.
Het Rijksmonument Berlagebrug bestaat uit de volgende onderdelen, de:
- Berlagebrug (brug 423) is een brug over de Amstel ontworpen door architect H.P. Berlage. Hij vormt de verbinding over de Amstel tussen de Rivierenbuurt (Amsterdam-Zuid) en de Weesperzijde (Watergraafsmeer).
- Schollenbrug (brug 340) met aansluitende monumentale kademuren. De Schollenbrug in stadsdeel Oost is een verkeersbrug gelegen in de Weesperzijde en overspant de Ringvaart van de Watergraafsmeer bij de Amstel. De Weesperzijde is een van de drukste fietsroutes van Amsterdam.
- botenloods aan de oostelijke zijde van de Amstel waar Roeicentrum Berlagebrug kantoor, horeca en opslag van de boten heeft. Deze botenloods met bijbehorende steigers is gelegen in Stadsdeel Oost.
- kademuur van circa 15 meter aan de noordwestzijde van de Berlagebrug, ten noorden van ‘de jachthaven en botenloodsen’.
- botenloods aan de westelijke zijde van de Amstel met daarin Jachthaven ‘Berlage’. De jachthaven is gelegen in Stadsdeel Zuid en omvat enkele botenloodsen en steigers.
Het gaat in deze aanbesteding dit bestek om het realiseren volgens een door de opdrachtgever bepaald plan (bestek). De opdrachtgever wenst de regie hiervan in eigen hand te houden. Het ontwerpen en engineeren wordt niet binnen het contract in de markt gezet en wordt door opdrachtgever voor de aanbesteding voltooid. Eisen over uitvoering en kwaliteit worden bepaald door opdrachtgever. Hierdoor is er weinig tot geen ruimte voor de markt voor eigen inbreng. De resultaten worden vertaald naar een technische specificatie (STABU bestek).
De aanbestedingsprocedure wordt gevoerd volgens de Europese openbare procedure overeenkomstig hoofdstuk 2 van het Aanbestedingsreglement Werken 2016. De opdrachtverstrekking is voorzien op 9 november 2021.
Verschillende stakeholders hebben nauw te maken met de uitvoering en kunnen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Voor een aantal stakeholders wil aanbesteder vooraf, door een plan van aanpak te vragen in de aanbestedingsfase, weten welke oplossingen worden geboden om de tevredenheid van deze stakeholders te borgen. Het betreffen de volgende onderwerpen (in willekeurige volgorde).
– Vaarweg gebruik
– Roeicentrum Berlage
– Voetgangers op de brug
De plannen van aanpak vormen o.a. het kwalitatieve deel van de beoordeling. Ondanks een volledig bestek kan de inschrijver zich kwalitatief onderscheiden en wordt er gegund op beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Bronnen: Amsterdam.nl en Tenderned 18 juni 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/230836