Samen met AMT Group bouwde BAM in een jaar tijd een op diesel aangedreven krol om naar de eerste volledig elektrisch aangedreven krol ter wereld. De dieselmotor van de acht jaar oude krol was aan vervanging toe, terwijl de krol zelf nog jaren meekan. Hét moment om aan de slag te gaan met elektrificatie.

Het verwisselbare batterijsysteem voor de krol ontwikkelde AMT Group samen met ELEO. De speciale opbouw zorgt voor maximale flexibiliteit in het gebruik van de batterijen. Het batterijsysteem bestaat uit vier verwisselbare batterijenpakketten van ieder 60 kWh. De elektrische krol kan ingezet worden met minimaal één batterijpakket. Met twee of meer pakketten werkt de krol op maximale kracht. Op vier volgeladen batterijpakketten is de elektrische krol naar verwachting tot acht uur inzetbaar. De verwisselbare pakketten bieden ook de mogelijkheid om de krol langer dan acht uur in te zetten. Dan werkt de elektrische krol op twee pakketten. De twee andere pakketten worden dan opgeladen, zodat de pakketten na acht uur verwisseld kunnen worden.

Met de inzet van de elektrische krol verwacht BAM jaarlijks 55.000 kilogram CO₂ te besparen. Naast de emissievoordelen maakt de krol-e aanzienlijk minder geluid dan de op diesel aangedreven machines. Deze hydraulische machine is door haar veelzijdigheid op vrijwel alle projecten in te zetten. Krol-e is naast graafmachine ook geschikt als mobiele hijskraan en als hoogwerker.

De elektrische krol is uniek binnen de railsector.

Bron: BAM, 22 febeuari 2022

(C) Bam 2022

o