Amsterdam weert benzineauto en dumpticket reclames – Aanbestedingsnieuws

Amsterdam weert benzineauto en dumpticket reclames

Vanaf maandag 3 mei is in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer te zien voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die reclame voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. Het besluit heeft gevolgen voor alle ondernemers die willen inschrijven op aanbestedingen van Amsterdam voor publieksreclame. Voorlopig is die specifieke reclame echter gegund aan CS Digital Media, voor een periode van 15 jaar na 2017

Dat heeft er naar het inzicht van Aanbestedingsnieuws een beetje de schijn van dat de gemeente zit te graaien in de portemonnee van een specifieke leverancier van buitenreclame, die toch al flink getroffen is door de uitval van nagenoeg al het Amsterdamse toerisme. De gemeente geeft aan in het persbericht dat het niet mogelijk is complete bedrijven te weren. Zijn adverteerders ineens grondrechtvrij? Ergens hopen we er toch een beetje op, we hebben nog steeds een peesontsteking van het weren van afbeeldingen van Sigrid Kaag in de Google Adsense op onze van politieke reclames hopelijk zo veel mogelijk verschoond gebleven Aanbestedingsnieuws. Hoewel artikel 7 van de Grondwet over de uitingsvrijheid reclame specifiek uitzondert van de werking van het artikel. Over de uitingsvrijheid van handelsreclame valt echter heel wat te zeggen, ook omdat artikel 10 EVRM de uitzondering voor advertenties niet kent. Je loopt ook bij bijvoorbeeld uitgaves als de Wachter al gauw tegen problemen aan over de afbakening van het begrip reclame, bijvoorbeeld. Een heel interessant steekspel en de gemeente heeft er kennelijk wel even naar gekeken maar beperkt zich tot reclame voor specifieke, milieuvriendelijke producten. De KLM mag dan dus nog wel adverteren, maar ja, dan alleen met duurzame stewardessenkleding en veganistische maaltijden aan boord.

Het is juridisch gezien niet mogelijk om bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau.De gemeente wil dat Amsterdam een stad is waar zuinig met energie wordt omgesprongen. Een stad waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media sluiten daarover op 3 mei een convenant. Het college wil de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is, moet een afspiegeling van die ambitie zijn. Daarom maakt het college met reclame-exploitanten afspraken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de openbare ruimte. Met de ondertekening van dit convenant zet Amsterdam daarmee een eerste stap.

Vanaf 3 mei 2021 is op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro geen reclame voor fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines meer te zien. Ook reclames voor voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen worden geweerd. Voor vliegmaatschappijen is het niet meer toe gestaan dumpprijzen voor vliegreizen te melden. Het is juridisch gezien niet mogelijk om bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau. De gemeente Amsterdam gaat ook met andere exploitanten in de stad in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten.

Dit wil je ©ZaZ 2017

Bron: Amsterdam, 3 mei 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »