CS Digital Media wint aanbesteding metroreclame
Laatst geupdate op november 6, 2017 door redactie
Een aanbesteding voor metro-reclame in Amsterdam is voorlopig gegund aan CS Digital Media (CSDM). De aanbesteding heeft een looptijd van 15 jaar. Het metronetwerk Amsterdam moet volgens het nieuwe contract volledig digitaal worden uitgevoerd. Op alle 38 stations van de Oost- en Ringlijn en de nieuwe Noord-Zuid lijn zullen in totaal 280 digitale schermen geplaatst worden die allen 4K beeldkwaliteit vertonen via een mix van 75”-, 86”- en 98”-schermen.
Het totale netwerk zal een mediabereik genereren van ruim 4 miljoen reizigers per week. Het netwerk van digitale schermen zal in samenwerking met MyAdbooker, volledig gebruik maken van programmatic technologie.
Programmatic Buying
Advertentieruimte wordt met programmatic buying online beschikbaar gemaakt. Zo kunnen adverteerders op basis van data de advertentie-inkoop beheren. De techniek is wel bekend van onder meer Facebook, dat advertenties ook middels logaritmes advertenties inkoopt. Facebook ligt hier deze week zwaar om onder vuur, omdat gesponsorde content zonder tussenkomst van personen werd aangeboden tijdens de verkiezingen, waaronder ook fake news van Russische makelij.
Zo wordt het mogelijk met programmatic om doelgroepen of zelfs concrete personen te tracken en gerichte advertenties te creëeren: bijvoorbeeld daar waar de Marco Borsato fans de Arena uitlopen, te adverteren voor zonvakanties en witte broeken, of ter hoogte van het VVD-partijkantoor voor rode broeken, daar waar Mark Rutte staat, voor Parship.nl dating voor hoger-opgeleiden, of iets anders hemeltergends.
Waste voorkomen
CSDM ziet dat als een voordeel. Via gerichte “targeting” wordt “waste” voorkomen. Waste moet hier dan niet in termen van afval worden geïnterpreteerd. Het gaat om verloren reclame, reclame voor de niet-doelgroep. De vraag waar het om draait is, wanneer dat dan is, maar dat is klantgericht, dus dat weet je niet van tevoren, dat weet alleen CSDM. Nadat de reclame is vertoond kan de monitoring van wie de reclame gezien heeft beginnen en dan begint volgens CSDM “het werk pas echt”:
CSDM kan naar eigen zeggen tracken op basis van locatiedata zoals geolocatie, tijd, temperatuur, maar ook op basis van andere databronnen. Dat kan variëren van file-informatie, vluchtdata of eigen webtraffic. De parameters van een campagne worden vooraf ingesteld in de DSP. Wanneer een scherm voldoet aan de parameters die door de adverteerders zijn ingesteld, vindt uitlevering plaats op dat scherm.”
De gemeente Amsterdam heeft met deze inrichting van het complete netwerk de wereldprimeur. Wat ervan komt… we gaan het meemaken.
Zie ook: CSDM 1 november 2017
2 thoughts on “CS Digital Media wint aanbesteding metroreclame”