Amsterdam verwacht van RMC dat het op tijd rijdt
Amsterdam, dat normaal gesproken alles zijn gang laat gaan en niet uitblinkt in contract management, gaat het Rotterdamse RMC, dat het WMO-taxivervoer uitvoert in de hoofdstad, nu aan de letter van het contract houden. Zo is gevraagd in de uitvraag dat 92% van de ritten op tijd wordt gereden. Daar is het RMC nauwelijks bij in de buurt gekomen, zo bericht TaxiPro. Ook AT5 bericht dat de gemeente zich strikt op gaat stellen tegen de Rotterdamse vervoerder .
Met ingang van 1 augustus moet de vervoerder zich aan de punctualiteitsafspraken houden. Volgens AT5 betekent dat 95 procent van de afspraken op tijd moet worden uitgevoerd, TaxiPro beweert 92%. Op tijd is alleen niet dat, als je een ophaalafspraak hebt met RMC om 15.00 uur, ze er ook echt op dat tijdstip moeten zijn, om aan de punctualiteit te voldoen. Nee, de gemeente heeft afgesproken dat op tijd betekent een kwartier te vroeg of een kwartier te laat. En alles daar tussenin.
Ook die eis wordt maar zelden gehaald, zo blijkt uit een overzicht dat is gepubliceerd. Zo zakte de punctualiteit 30 juli nog naar 66,74% In de laatste 14 dagen van juli zat de punctualiteit 8 dagen onder de 80% en op de 6 andere dagen ook ruim onder de 90%. In de dramatische zaterdagmiddag van 8 juli is de punctualiteit naar 18% gezakt. Dat kan akelig uitpakken in voorkomende gevallen. Een gehandicapt stel heeft volgens AT5 uren moeten wachten om te worden opgehaald van een bezoek aan het Kwaku-festival in het Amsterdamse Martin Luther KingPark. Er kwam niemand van het RMC opdagen. Als je ze vraagt voor 12 uur, komen ze om half drie, zo klaagt een klant, tegenover de lokale zender. Tegenover TaxiPro zegt RMC hard te werken aan verbetering.
Bron: At5/ Taxipro
Zie ook de Tender: