Amsterdam rijdt met elektrische vuilniswagens voor ondergrondse containers – Aanbestedingsnieuws

Amsterdam rijdt met elektrische vuilniswagens voor ondergrondse containers

©Amsterdam 2022

Amsterdam neemt 2 elektrische vuilniswagens in gebruik, in Noord en in Zuidoost. Deze wagens met kraan gaan de ondergrondse containers voor restafval legen. Het zijn de eerste elektrische wagens met kraan. Blijkens de foto gaat het, zo constateerde de redactie van Aanbestedingsnieuws, om een VDL E-Power op een DAF CF Electric.

Heel bijzonder dus, een hoogstandje van de Nederlandse techniek, inderdaad. Die maar heel zachtjes is geland. Vroeger zou zulk nieuws groots op het Polygoon journaal verschenen zijn, maar sinds de Aanbestedingswetgeving is men heel wat stiller over technische hoogstandjes van lokale bodem. Want hoe moet je het nog inkopen als de proef is geslaagd? Gelukkig blijkt de proef, op basis van grondig onderzoek van TNO, heel lang te duren.

Over de VDL e-power (vdltranslift.nl) valt nog heel wat te vertellen, getuige de website van de leverancier VDL. Onderzoeksinstituut TNO heeft er een hele Roadmap naar Zero-Emissie inzameling in stedelijk gebied | TNO voor ontwikkeld om de afvalinzameling in 2030 volledig te verduurzamen. In de DKTI-transport regeling van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) draait een proeftuin project waarin vier prototype elektrische afvalinzamelingswagens worden gedemonstreerd. Het project E-WASTE heeft als doel de afvalinzamelings branche in staat te stellen om in 2030 volledig zero-emissie te zijn. TNO ontwikkelt aan de hand van resultaten uit dit project een Roadmap voor opschaling van ZE afvalinzameling.

Afvalinzameling veroorzaakt 6% van de CO2-uitstoot door stadslogistiek in Nederland. Met het groeien van het aantal inwoners in binnenstedelijk gebied zal de uitstoot van kooldioxide (CO2) en andere schadelijke neveneffecten als stikstof (Nox), fijnstof (PM) en geluid (dB) verder toenemen. De vervoersbewegingen bij afvalinzameling zijn zo belastend door korte afstanden gecombineerd met heel veel stop en go momenten. Hierdoor wordt een conventionele dieselmotor inefficiënt gebruikt, wat resulteert in een hoog brandstofverbruik met hoge uitstoot.
[…]
In 2018 is VDL gestart met het DKTI proeftuinproject met vier eindgebruikers die inmiddels alle vier een VDL E-POWER aangedreven afvalinzamelvoertuig in gebruik hebben.

DAF meldt over de DAF CF ELECTRIC – DAF Nederland:

De actieradius van de CF Electric is een indrukwekkende 200 kilometer. Met slimme rittenplanning en het tussentijds opladen van de accu tijdens laden en lossen, is uw CF Electric gemakkelijk 24 uur per dag, 7 dagen per week in bedrijf. Tal van andere transportbedrijven hebben al een CF Electric aangeschaft en klokken gemakkelijk 500 kilometer of meer per dag. En als u de accu’s helemaal leeg wilt rijden, kunt u ze met een snellader (250 kW/400 A) in slechts 75 minuten weer volledig opladen.

De nieuwe Amsterdamse wagen kan een hele dienst rijden zonder op te laden, zo stelt ook de Gemeente Amsterdam vast. Ook zijn de elektrische vuilniswagens stiller. Amsterdam wil in 2030 geen schadelijke uitstoot van verkeer meer hebben binnen de stadsgrenzen. Alle weggebruikers moeten dan uitstootvrij rijden. Zo ook Amsterdam.

Chauffeur Karim Majeri (zie foto) gaat op deze elektrische vuilniswagen rijden.
Majeri:

“Ik vind het bijzonder dat zo’n groot voertuig als deze vuilniswagen nu ook helemaal elektrisch rijdt. En, niet onbelangrijk, hij rijdt als een zonnetje.”

Voor het schoonmaken van de stad heeft de gemeente al elektrische bladblazers, veegmachines, veegvuilmachines en grasmaaiers aangeschaft.

“We gaan ons afval met schonere wagens ophalen. Alle 178 vuilniswagens rijden sinds 2021 op biodiesel, maar deze 2 elektrische wagens rijden helemaal uitstootvrij. Gezonder voor onze stad en de medewerkers”
Wethouder Jakob Wedemeijer (Reiniging)

Bron: Amsterdam, 14 maart 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *