AIM: Nog steeds ingekocht op prijs bij doelgroepenvervoer – Aanbestedingsnieuws

AIM: Nog steeds ingekocht op prijs bij doelgroepenvervoer

Aanbestedingsinstituut Mobiliteit AIM heeft een onderzoek verricht en een bijbehorend rapport gepubliceerd, waaruit blijkt dat nog steeds de meeste aanbestedingen voor doelgroepenvervoer, voor onder meer ouderen van en naar het ziekenhuis en gehandicapte leerlingen, nog steeds voor het belangrijkste deel op de laagste prijs neerkomt.

Zoals AIM zegt:

 Omdat vervoerkosten voor 90% uit vaste lasten bestaan (loon en materieel) ontstaat een tendens om op arbeidsvoorwaarden te gaan concurreren. Dat is een onwenselijke situatie.

Dat wil niet zeggen, dat er niet op kwaliteit gemeten zou kunnen worden. Het is net zoals met de thuiszorg. Wanneer is een huis schoon? Wanneer is een chauffeur goed? Dat is inherent in enige mate subjectief, maar je kan er niet aan ontkomen dat die beoordeling gemaakt moet worden. Er zijn belangrijke waarden die meespelen bij het doelgroepenvervoer. Ook al is dat moeilijk te meten, het moet wel worden meegenomen.

©Zaz 2020

Dat varieert natuurlijk van persoonlijke kwaliteiten en persoonlijke kwaliteiten zijn altijd lastig te meten. Maar er zitten duidelijke eisen aan, zoals dat je er geen problemen mee moet hebben dat blinde mensen weleens een blindegeleidehond kunnen moeten meenemen in de wagen. Nu is dat inmiddels strafbaar, artikel 429 lid 2 Sr maar ook dan gebeurt het nog dat hulphonden geweigerd worden.

Aanbestedingsnieuws is het zat met doelgroepenvervoer op laagste prijs, met zulke korte contracten. Hoe bestaat het, dat aanbestedingen hier nog steeds op neerkomen. Hoe bestaat het dat het schier onmogelijk is nog een vaste baan in doelgroepenvervoer te hebben, terwijl dit juist vrij noodzakelijk is voor bijvoorbeeld autistische kinderen. Hoewel je zou verwachten dat inmiddels wel bekend is wat de nadelige gevolgen zijn van slecht doelgroepenvervoer, is nog steeds niet bij iedereen duidelijk hoe serieus de consequenties kunnen zijn.

Voor wie denkt dat het niet zo erg is met doelgroepenvervoer wil de auteur dezes u graag uit de droom helpen. Een vriend van Aanbestedingsnieuws is overleden aan de gevolgen van slecht chauffeurwerk. Hij is de bus uitgesleurd als diabetespatiënt, kreeg daarbij ontstekeningen waardoor een been moest afgezet, en vervolgens gebeurt het op de terugweg gewoon weer, waarop nu ook het andere been moest worden afgezet. Ook toen moest hij nog door dezelfde chauffeur worden opgehaald. Was het dat nu waard, dat de belastingbetaler elke 3 jaar een nieuwe chauffeur krijgt die het opnieuw moet worden uitgelegd?

Gelieve dus allemaal de handreiking te downloaden en er zorg voor te dragen dat er kwalitatief goed personeel komt, dat ook uitzicht kan hebben op een vaste betrekking en opgedane zorg en kennis geborgd wordt, zowel in de organisatie als bij het personeel. Misschien krijg je zelf ook diabetes als je ouder wordt.

https://ai-mobiliteit.nl/ai-mobiliteit/newsletters/nl000330

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *