Aanleg A16 en project Afsluitdijk kosten elk half miljard

Rijkswaterstaat heeft het overzicht gepubliceerd van de in 2018 gegunde aanbestedingen in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW). Uit het overzicht blijkt dat twee projecten élk circa een half miljard kosten. Dat zijn de Aanleg van de verbinding a16, een nieuwe weg van 11 kilometer die Rotterdam gaat omzomen en door de laatste groene randen van Rotterdam en  het Bergse Bos loopt, en het project Afsluitdijk met de vispassage, waarbij een groot gat in de dijk wordt gemaakt zodat de vissen erdoor kunnen. De verbreding van de a1 is de derde grote opdracht, die kost Rijkswaterstaat €127, 3 miljoen.

A13-A16 detail ©Rijkswaterstaat 2018

Geen wonder dus, dat BAM zo positief was over zijn winstverwachting. Het overzicht van gegunde aanbestedingen bundelt informatie die eerder is gepubliceerd op Tenderned. In 2018 heeft Rijkswaterstaat 50 opdrachten gegund met een totale waarde van ruim 1,5 miljard euro. Het aantal gunningen van onderhoudswerkzaamheden is nagenoeg gelijk aan 2017. Na een piek in 2017 is het aantal aanlegprojecten in 2018 weer op hetzelfde niveau als in 2016.

Rijkswaterstaat heeft afgelopen jaar 11 aanlegopdrachten gegund met een totale waarde van bijna 1,3 miljard euro.

Afsluitdijk, hier komt een vispassage ©RWS 2018

De twee grootste projecten combineren aanleg en meerjarig onderhoud. Het betreft twee Design, Build, Maintain & Finance (DBFM)contracten: de Afsluitdijk is gegund aan een consortium van BAM/PGGM, VanOord en RebelValley. De A16 Rotterdam is gegund aan een consortium van Besix, DuraVermeer, JohnLaing, TBI, Van Oord en RebelValley.

In het persbericht vertelt Rijkswaterstaat er alleen niet heel duidelijk bij dat het eerste miljard van de 39 opdrachten exclusief voor rekening komt van de Afsluitdijk en de A16. Waarom zou dat zijn?

Rijkswaterstaat heeft in 2018 in totaal 39 opdrachten voor (onderhouds)werkzaamheden tot ongeveer 20 miljoen euro gegund. Dit betreft contracten voor gladheidsbestrijding (12 stuks) en specialistische werkzaamheden en prestatiecontracten voor onderhoud van zowel droog als nat areaal.
Het merendeel van de opdrachten in 2018 is gegund op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Net als in voorgaande jaren was de concurrentie bij de kleinere onderhoudsopdrachten het grootst.
Bij veruit de meeste aanbestedingen was er sprake van drie of meer inschrijvers. Alleen bij enkele opdrachten voor gladheidsbestrijding en andere specialistische opdrachten was sprake van twee inschrijvers. Ook bij de Afsluitdijk waren er twee inschrijvers. Hiermee zet de trend door dat bedrijven gerichter inschrijven bij grote opdrachten en specialistische opdrachten. Desondanks was er bij al deze gevallen voldoende concurrentie om een goede keuze te maken gebaseerd op kwaliteit en prijs.
Bron: Rijkswaterstaat, 5 maart 2019Red AN: De onderstaande afbeeldingen zijn afkomstig uit het pdf met het overzicht van RWS in omgekeerde volgorde, merk op de enorme bedragen voor project afsluitdijk, a16 en verbreding a1 . P. 1 is een leeg titelblad.

 

Zie ook:
https://m.westlanders.nu/verkeer/natuur-en-milieufederatie-in-beroep-tegen-besluit-aanleg-a13-a16-19469/
http://www.landscape-architects.nl/nl/projects/landschapsplan-a16-rotterdam
https://www.rijnmond.nl/nieuws/157727/Nieuwe-verbindingsweg-A13-A16-komt-er
http://www.ommoord.net/nieuws/rotterdam/wijk-ommoord/gras/kruid/wonen/2016/04/07/a13a16-heet-nu-a16-rotterdam/

redactie Auteur

Comments

Geef een reactie