Aanbesteding opblaasbare boten RHIB mislukt
Na een WOB-verzoek van de Volkskrant is het Ministerie de Tweede Kamer gaan informeren dat een aanbesteding voor de RIB’s, het ministerie noemt het RHIB’s, is mislukt. De RIB zijn kleine, snel wendbare motorboten. Die hadden mee moeten reizen op de Barend Biesheuvel. Bij de aanbesteding voor twee van de vier RIB’s is een fout gemaakt volgens de Minister van Nieuwenhuizen.
De speedboaten zijn niet bestand tegen een hoge golfslag en kunnen daarom maar met maximaal 11 kilometer in plaats van 60. Voor het uitvaren op de Noordzee zijn ze daarmee nutteloos. De nutteloze RIB’s zijn geleverd door het Italiaanse bedrijf Arimar en de opdracht die wel goed is verlopen, is gegund aan het Nederlandse bedrijf Work Ribs, die volgens het bedrijf duurzaam en sterk zijn en “build the Dutch way”.
Er is bij de aanbesteding van de opdracht tot het bouwen van de vier nieuwe RHIB’s gekozen voor twee afzonderlijke percelen van elk twee RHIB’s; deze opzet had als doel een zo groot mogelijke spreiding van de markt. De opdracht van het ene perceel, met de twee RHIB’s voor de Barend Biesheuvel, is gegund aan het Italiaanse bedrijf
Arimar. De andere opdracht, met de twee RHIB’s voor de Zeearend en de Visarend, is gegund aan het Nederlandse bedrijf Work Ribs. De aanbesteding van de twee RHIB’s voor de Zeearend en Visarend is wel goed verlopen.
De Minister laat ook in de brief weten er te laat over te zijn geïnformeerd.De fout blijkt te zitten in de gestelde specificaties. Omdat de fout is gemaakt in de specificaties van Rijkswaterstaat en de RHIB’s wel conform eisen zijn opgeleverd, kunnen de hiermee gemoeide kosten (circa € 1 miljoen, inclusief voorbereidings- en begeleidingskosten) niet worden verhaald op derden.”
Interessant, want even verderop wordt er in dezelfde brief gewag van gemaakt dat de aanbesteding “functioneel is gespecificeerd”. Daarbij wordt de opdracht wel uitgezet maar wordt veel ter invulling overgelaten aan de leverancier, om de markt tot innovatie uit te dagen. Dat kan ooit betekenen dat je een plastic rots krijgt in plaats van een avontuurlijke waterglijbaan. Zie eerder op aanbestedingsnieuws: Weekendspecial: Contract management veelzijdige waterglijbaan
Nieuwenhuizen: ”
Omdat, zoals gezegd, in de functionele eisen die zijn uitgevraagd slechts een koppeling is gelegd tussen het veilig kunnen functioneren op de Noordzee bij hoge, steile golven en de kruissnelheid van 6 knopen (en een koppeling met hogere
vaarsnelheden ontbreekt), is het niet mogelijk om Arimar hierop aan te spreken.
Er is met andere woorden gevraagd of je er veilig mee kan varen op de Noordzee. Ja, dat kan, als je er maar 11 kilometer per uur vaart. Maar ja, met die snelheid hou je een te ver weg gedreven plastic regenboogeenhoorn niet bij. Maar dat is natuurlijk wel heel veilig. Sancta Maria.
De RHIB’s worden voor een groot aantal taken ingezet. Met name als bijboot van grote schepen en ‘boardings’op zee, zoals het aan boord gaan van andere schepen voor bijvoorbeeld controle of inspectie. De vier RHIB’s voor de schepen Barend Biesheuvel, de Zeearend en de Visarend waren verouderd en toe aan vervanging.
Naast defensie hebben ook de politie en het Havenbedrijf Rotterdam aanbestedingen lopen voor RHIB’s. Dat blijkt uit TenderNed. Defensie had de opdracht uitgezet via Negometrix. Uit de informatie daar blijkt dat er een Tender is voor 2 RHIB’s en een tender voor 19 RHIB’s.
Bron: Brief van de Minister van Rijkswaterstaat, Aanbesteding Rigid Hull Inflatable Boats (RHIB’s), 20 augustus 2018, RWS-2018/32781, verder Volkskrant, Kustwacht koopt twee keer kat in de zak, 21 augustus en TenderNed:
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/136602;section=1#detail-publicatie:linkS4