Aanbesteding nieuwe brug over de Maas (Rotterdam) nog niet in zicht – Aanbestedingsnieuws

Aanbesteding nieuwe brug over de Maas (Rotterdam) nog niet in zicht

Illustratie: © Gemeente Rotterdam

Meer dan 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug heeft Rotterdam een nieuwe brug nodig om als één stad op twee oevers verder te kunnen ontwikkelen. De nieuwe oeververbinding moet een stevige bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid en de bouw van extra woningen in het gebied tussen Alexander en Zuidplein. Na jarenlange studie is de verkenning naar een nieuwe oeververbinding afgerond. Het college zet in op een brug tussen Feijenoord en Kralingen, omdat dit de beste optie is voor Rotterdam. De wens voor een nieuwe oeververbinding is al eerder uitgesproken. Hierop is een uitgebreide MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) gestart. De verkenning is niet alleen gericht op een eventuele nieuwe oeververbinding maar ook op een permanent treinstation Stadionpark, een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft nu kenbaar gemaakt dat een nieuwe brug de voorkeur heeft. Gemeente, Rijk en regio gaan de komende periode op basis van de resultaten van de verkenning en adviezen in gesprek over de verdere invulling. Half november zal er een beslissing worden genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen, de volgende fase  van het MIRT traject in kan. In de daarop volgende planuitwerking gaat de gemeente, met de andere initiatiefnemers, opnieuw met omwonenden, ondernemers, het Havenbedrijf en andere betrokkenen om de tafel om de mogelijkheden voor een nieuwe brug voor Rotterdam te concretiseren.

Bron: Rotterdam

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *