Volkerrail En Volkerwessels investeren in eerste hybride stopmachine – Aanbestedingsnieuws

Volkerrail En Volkerwessels investeren in eerste hybride stopmachine

VolkerRail werkt samen met VolkerWessels aan de ontwikkeling en productie van de eerste hybride stopmachine voor de Nederlandse markt. Zij zien het als een substantiële investering in duurzaamheid. De 65 meter lange stopmachine met hybride aandrijving van fabrikant Plasser & Theurer is de eerste in zijn soort die zowel kan rijden als werken op het Nederlandse spoor (1500V DC en 25kV AC) en is daarmee een cruciaal en uniek emissiearm materieelstuk voor spoorwerkzaamheden.

De investering is volledig in lijn met eerdere investeringen in duurzaam materieel door VolkerWessels en diverse dochterondernemingen. Zo werden er de afgelopen maanden een volledig elektrische 160 ton rupshijskraan, elektrische asfaltspreidmachines, walsen en trilapparaten aangekocht.

“De investering in de hybride stopmachine is de grootste investering op het gebied van duurzaam materieel van VolkerWessels tot nog toe, maar levert ons een duidelijk concurrentievoordeel op gezien de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Nederland. Met deze investering voegen we de daad bij het woord in het realiseren van onze duurzaamheidsambities. We werken op deze manier aan een emissievrij VolkerWessels in 2030.”
Cees de Wijs, lid van de Raad van Bestuur VolkerWessels en verantwoordelijk voor de divisie Infrastructuur

De machine maakt tijdens de werkzaamheden gebruik van de elektriciteit van de bovenleiding. Als er door (veiligheids-) omstandigheden geen spanning op de bovenleiding staat, maakt de machine gebruik van een ”schone” dieselmotor. Uiteindelijk is de inschatting dat de hybride stopmachine voor meer dan 80% emissievrij kan worden ingezet. Daarnaast is de machine installatie zodanig ontworpen, dat op termijn de dieselmotor vervangen kan worden door een waterstofaandrijving.

©Prorail 2020

De nieuwe stopmachine is als technologiedrager inzetbaar voor het complete proces rond spoorligging van de Nederlandse railinfra van nieuwbouw, vernieuwing tot onderhoudswerkzaamheden. De machine voert metingen uit, corrigeert spoor- en wisselligging, verdicht het ballastbed en veegt het spoor schoon. Daarmee is de machine een mijlpaal voor het wereldwijde veranderingsproces naar geïntegreerd gedigitaliseerd spooronderhoud.

Bron: Volkerrail, 31 mei 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *