VDL levert elektrische bussen GVB Amsterdam – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

VDL levert elektrische bussen GVB Amsterdam

Impressie Citea SLF-120 Electric, Foto: GVB

Op 12 december 2018 heeft het GVB het contract met VDL Bus & Coach getekend voor de levering van 31 elektrische bussen, met een optie tot nog eens 69 voertuigen, voor het stadsvervoer van Amsterdam. Ook de laadinfrastructuur is onderdeel van het contract. Dit is de uitkomst van een Europese aanbesteding van de stadsvervoerder. De eerste elektrische bussen rijden vanaf 2020. De primeur is voor de lijnen 15, 22 en 36 met eindpunt Sloterdijk. Met deze investering zetten de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB een belangrijke stap richting uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam.

VDL Bus & Coach kwam als beste uit de bus in de aanbestedingsprocedure op basis van prijs en kwaliteit. Het bedrijf heeft ruime ervaring in Nederland en andere Europese landen met volledig elektrische bussen en het leveren van laadinfrastructuur en biedt een complete oplossing voor de stad. GVB koopt 31 voertuigen waarvan 22 gelede bussen van het type Citea SLFA-180 Electric en 9 standaardbussen van het type Citea SLF-120 Electric. Uniek aan deze bussen is dat ze volledig CO2-uitstootvrij zijn, ook de verwarming.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. Op deze drie buslijnen rijden we elke week zo’n 42.000 km. Dat is één keer de aarde rond. Geweldig dat dit straks zonder uitstoot gaat en op 100% groene stroom. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, zo’n 200 voertuigen, door Zero Emissie bussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.”

Ook de gemeente Amsterdam is verheugd. Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer & Vervoer): “We hebben de ambitie om in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer te hebben in de stad. De bussen moeten tegen die tijd emissievrij zijn. De aanschaf van deze 31 volledig uitstootvrije bussen is een heel mooie eerste stap op weg naar dat doel. Het betekent meer rust op de straten waar deze bussen gaan rijden en schonere lucht voor de buurten waar ze doorheen rijden. Dat is echt winst voor iedereen.”

Deze eerste lichting elektrische bussen is op basis van stilstaand laden (‘Opportunity Charging’). De batterijpakketten van de bussen worden ’s nachts in de garage via stallingsladers geladen. Overdag worden ze bijgeladen via snelladers op het laadpunt. Er is gekozen voor deze laadtechniek omdat deze al op meerdere plekken is toegepast en voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, deze het best inpasbaar, haalbaar en betaalbaar is voor Amsterdam. De nieuwe bussen gaan vanaf 2020 rijden op de lijnen 15, 22 en 36. Deze lijnen hebben als begin -en eindpunt busstation Sloterdijk. Daar wordt de laadvoorziening ingericht voor het tussentijds bijladen.

Bron: www.gvb.nl,12 december 2018

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *