Van Mourik gaat sluisdeur Maasbracht herstellen – Aanbestedingsnieuws

Van Mourik gaat sluisdeur Maasbracht herstellen

Rijkswaterstaat gaat herstelwerkzaamheden uitvoeren aan de zuidelijke sluisdeur van de middenkolk van sluis Maasbracht. Een opdracht daartoe is vorig jaar al gewonnen door aannemerscombinatie Mourik-Dynniq. Zij werden met die aanbesteding verantwoordelijk voor het meerjarig onderhoud van objecten langs de Maas.

Van Mourik start donderdag 14 januari 2021 met de werkzaamheden, die naar verwachting medio april 2021 afgerond zullen zijn. De middelste kolk is tijdens de werkzaamheden gestremd. De overige 2 kolken van sluis Maasbracht blijven echter gewoon in

©Rijkswaterstaat 2021

bedrijf. Er is daardoor geen hinder voor de scheepvaart. Er is schade ontstaan toen eind juli 2020 een stuk drijfhout tussen de sluisdeuren terecht is gekomen. Hierbij raakten de draaipunten van de sluisdeuren beschadigd, waardoor de middenkolk niet meer gebruikt kon worden.

Bij de herstelwerkzaamheden zal Mourik-Dynniq een aantal onderdelen van de beschadigde draaipunten vervangen en opnieuw afstellen. De deuren worden uitgehesen en verplaatst naar de werklocatie in de buurt van de sluis. Daar vinden de werkzaamheden plaats. Na afronding worden de deuren weer ingehesen.

De werkzaamheden zijn nodig om de middenkolk weer in gebruik te kunnen nemen. Tegelijkertijd wordt de draaibaarheid van de sluisdeur geoptimaliseerd. De omgeving ondervindt geen extra (geluids-)hinder door deze werkzaamheden.

Het sluizencomplex vormt de overgang tussen het Julianakanaal en de Maas. Naast de 3 kolken, heeft het complex ook een pompgemaal om in droge tijden het schutverlies terug te kunnen pompen. Sluis Maasbracht overbrugt het hoogste verval (11,85 m) van Nederland.

Bron: Rijkswaterstaat, 15 januari 2021.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *