Utrecht stelt busvervoerder Syntus ultimatum na klachtenregen
De provincie Utrecht heeft genoeg van de problemen met Syntus, dat een aanbesteding van het busvervoer in de regio Utrecht na een aanbesteding gewonnen heeft. Dat bericht het Algemeen Dagblad gisteren. Gedeputeerde Verbeek-Nijhof (VVD) gaat hierna over op ‘streng toezicht, kritisch volgen en het maken van harde afspraken met de vervoerder’.
Er is in korte tijd een klachtenregen op gang gekomen waar Facebook bol van staat. Reizigers klagen over het verdwijnen van bus 77 voor een kleiner busje dat niet komt, buschauffeurs die de route niet kennen en dat de dienstregeling op 9292.nl niet klopt met de tijden waarop de bus rijdt.
Syntus geeft aan dat het door de rechtszaak die Connexxion had aangespannen, te weinig voorbereidingstijd heeft gehad. Syntus is nu bezig met de problemen met de dienstregeling in kaart te brengen. Deze week wordt een grote groep buschauffeurs gevraagd aan te geven wat niet goed gaat. Daarnaast worden de klachten benut die zijn binnengekomen via de klantenservice en social media.
“Met slechts drie weken te gaan, konden we niet anders dan concluderen dat die tijd zeer kort was. Dit hebben we goed gemerkt in de eerste week van onze operatie. Onze reizigers krijgen helaas nog niet altijd de service en dienstverlening die ze van ons mogen verwachten”, aldus algemeen directeur van Syntus, Cees Anker. Syntus gaat de streekbussen in de provincie Utrecht en de stadsbussen in Amersfoort rijden met milieuvriendelijke bussen, die allemaal uitgerust zijn met wifi, stopcontacten en USB-poorten.
Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof zei eerder juist: “Ik ben positief gestemd over de start van Syntus. De reizigers en chauffeurs weten nu waar zij aan toe zijn. Het is een vervoerder met ambities. Dat spreekt ons enorm aan. Bereikbare kernen en veilig en schoon openbaar vervoer zijn belangrijke uitgangspunten in deze concessie. Ik heb er alle vertrouwen in dat Syntus dit waar gaat maken in de provincie Utrecht.”