TNO: Bouwritten kunnen worden verminderd met slimme bouwlogistiek

Algemeen, Innovatief, Werken

Innovatieve bouwlogistieke concepten kunnen het aantal ritten naar de bouwplaats met 69 procent doen verminderen. Per rit zou de leverancier bovendien 81 minuten kunnen besparen. Dat is de conclusie van TNO, dat voor VolkerWessels het bouwproces De Trip in Utrecht volgde. Minder overlast voor de omgeving, minder luchtvervuiling, efficiënter bouwen en lagere bouwkosten: 69% minder ritten naar de bouwplaats, 69% minder kilometers van bouwverkeer en 68% minder CO2 –uitstoot en wel 81 minuten besparing voor de leverancier per rit.

In het onderzoeksproject zijn nieuwe bouwlogistieke concepten en ketenregiesystemen toegepast bij twee concrete bouwprojecten van respectievelijk TBI (Hotel Amstelkwartier) en VolkerWessels in samenwerking met Boele en van Eesteren (De Trip) Bij deze nieuwe wijze van inrichten en toepassen van bouwlogistiek wordt gewerkt met verschillende slimme concepten zoals o.a. een bouwhub aan de rand van de stad of bij een toeleverancier en zogenoemde runners voor het tijdig gereed zetten van materialen.

De logistieke concepten bieden een uitkomst bij vaak moeilijk bereikbare bouwprojecten in binnenstedelijk gebied, waar de ruimte op de bouwplaats beperkt is en de impact op de omgeving groot. Het verminderen van bouwverkeer is van belang, vooral bij binnenstedelijk bouwen. TNO is samen met een consortium van kennisinstellingen en bedrijfsleven deze uitdaging aangegaan in het project “4C (Cross Chain Control Centers) in bouwlogistiek”. In opdracht van de Topsector Logistiek is twee jaar geleden hiervoor een innovatiecluster opgericht.

Bij een fietsongevallenanalyse van de werkgroep Blackspots Amsterdam, is in 2014 gebleken dat van de 12 onderzochte ongevallen met de fiets met dodelijke afloop, het bij 7 ongevallen ging om een confrontatie met bouwverkeer. “Het is duidelijk dat bouwverkeer (7x) bij een groot deel van de ongevallen betrokken is. Opvallend is dat huisvuilauto’s (1x) en bevoorrading (0x) (bijna) niet betrokken zijn terwijl het bouwverkeer een groot aandeel heeft in de ongevallen.

Het rapport van DIVV en de Dutch Traffic Consultancy concludeert dat dit veelal komt door:

  • Huisvuilauto’s en bevoorradingsverkeer maken meestal gebruik van wat lagere voertuigen en komen vaak in de stad (goed gewend en getraind).
  • Voertuigen van bouwverkeer hebben vaak een hogere opbouw, in verband met de noodzakelijke grondspeling, extra aangedreven assen en een zwaarder chassis.
  • Bestelverkeer is veel minder gereguleerd dan vrachtverkeer. Zo gelden geen rust- en rijtijden en bijscholingsrichtlijnen.

Bron: TNO, 30 januari 2016
Zie ook:  http://www.verkeerskunde.nl/beroep-op-vrachtsector-na-analyse-fietsongevallen.4.36646.lynkx

 

Geef een reactie