Thomsonbrug in Grave wordt met slim-fit-coat geconserveerd door GSB
Met de inzet van een zogenaamde slim-fit-coat wordt de John S. Thomsonbrug bij Grave vanaf eind augustus geconserveerd. De speciale constructie zorgt ervoor dat het verven van de brug zo min mogelijk overlast voor de weggebruiker oplevert. De werkzaamheden duren tot eind 2022.
Van de 9 brugdelen wordt de oude verf verwijderd en nieuwe aangebracht. De typerende regenboogkleuren van dit rijksmonument komen terug. Daarnaast wordt het wegdek (slijtlaag) van de brug vervangen en worden nog een aantal kleine onderdelen vervangen. Alles bij elkaar duren de werkzaamheden ruim 2 jaar. Rijkswaterstaat heeft de opdracht gegund aan GSB. Zij hebben een constructie ontwikkeld die als het waren om een boog van de brug kan worden bevestigd. Binnen die constructie wordt het brugdeel geconserveerd. Vervolgens kan de constructie worden verplaatst naar het volgende deel. Op deze manier wordt de overlast beperkt. De voorbereidingen om de constructie te kunnen monteren vinden nu al plaats naast de brug. Rijkswaterstaat verwacht dat eind augustus de slim-fit-coat daadwerkelijk aan de brug bevestigd kan worden.
GSB is al meer dan 35 jaar specialist op het gebied van het verrichten van conserverings-werkzaamheden. Met name is het bedrijf gespecialiseerd in het stralen en conserveren van grote staalconstructies en het uitvoeren van multi-disciplinaire projecten. Tevens heeft het bedrijf diverse specialisaties in huis, waaronder het op innovatieve wijze inpakken en bereikbaar maken van de te behandelen constructies.
Bron: RWS 15 mei 2020