Station Ede – Wageningen heraanbesteed – Aanbestedingsnieuws

Station Ede – Wageningen heraanbesteed

Foto: Prorail.nl

In december 2018 mochten wij u berichtten dat de aanbesteding van Station Ede -Wageningen was stopgezet omdat geen der inschrijvers onder het maximum budget kon aanbieden Aanbesteding nieuwbouw station Ede- Wageningen stopgezet.

Terug naar de tekentafel dus en men heeft in het ontwerp intussen genoeg bezuinigingen weten te fröbelen om het project nu her aan te besteden.. De bezuinigingen die men heeft weten in te brengen zijn:

Het verminderen van de hoeveelheid glas in de sporenkap. Glas is namelijk niet alleen zwaar, maar ook duur. De architect heeft de overkappingen ontworpen met het idee van een bladerdak in gedachten. Dit manifesteert zich in de niveauverschillen van de overkappingen. Door nu ook te variëren met glazen en gesloten delen ontstaat een meer divers en ook steeds wisselend lichtbeeld, met steeds andere schaduwpatronen op de grond. Dit is gelijk aan de steeds wisselende lichtval door een bladerdak.

Tekening: Prorail.nl

Een tweede kostenbesparing zit hem in het laten vervallen van een deel van de luifel. Het betreft hier het deel van de luifel boven de winkels aan de westzijde van het stationsgebouw tussen de toren en de hoofdentree. Deze hoofdentree (oost tunnel) komt daardoor prominenter in het zicht en er komen steunpilaren te vervallen.

Een derde aanpassing is het laten vervallen van de toegang tot de perrons vanuit de westelijke stationstunnel. Hierdoor kan deze onderdoorgang vereenvoudigd worden.

Het object van de heraanbesteding betreft een overeenkomst op basis van de UAV-gc 2005 voor (detail)ontwerp- en realisatie van een hernieuwd OV-knooppunt in Ede. De scope op hoofdlijnen:

  • Het aanpassen van het bestaande railinfrasysteem (inclusief treinbeveiliging en overwegen)
  • Het slopen van bestaande constructies
  • Het realiseren (of in mindere mate aanpassen) van: stationsgebouw, perrontunnels, overkappingen, stijgpunten, perrons, fietsenstalling inclusief bijbehorende installaties
  • Het realiseren van een voorplein
  • Het realiseren van een langzaamverkeersbrug in het Oostelijk deel van de spoorzone.

De volgende disciplines worden tenminste voorzien:

Utiliteitsbouw, installaties, bouwkunde, civiele betonbouw, spoorbouw, treinbeveiliging, Kabels & Leidingen, bovenleiding en draagconstructies (in zowel ontwerp als realisatie). In het downloadcentrum in TenderNed vindt u zowel een nadere omschrijving als een presentatie die de scope, intentie en doelen nader verduidelijkt.

Bron: Prorail en Tenderned 9 maart 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/189416

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *