Qbuzz wint concessie Groningen Drenthe met HVO en informatie

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft donderdag 12 juli bekend gemaakt dat Qbuzz de concessie GD2020 gewonnen heeft. Qbuzz mag vanaf 15 december 2019 het openbaar vervoer per bus in de provincies Groningen en Drenthe verzorgen. Voor deze concessie hadden in totaal drie vervoerders ingeschreven. De nieuwe concessie voor het busvervoer loopt van 2020 tot 2030

Voorzitter van het OV-Bureau dat in Assen is gelegen is Fleur Gräper – Van Koolwijk. Gräper van Koolwijk vindt dat de lat voor de eisen qua uitvoeringskwaliteit hoog is gelegd. De winnende offerte biedt volgens haar nog meer kwaliteit dan is uitgevraagd. Gräper – van Koolwijk: “We zijn hier dan ook zeer tevreden mee.”

Qbuzz gaat tijdens de concessieperiode een interactief informatieprogramma opzetten. Qbuzz gaat ervan uit dat klanten voor en tijdens de reis, actuele reisinformatie willen, die aansluit op hun persoonlijke wensen en behoeften. Zo krijgen chauffeurs een tablet om de reiziger adequaat te kunnen informeren. Qbuzz weet door dataverzameling en -analyse veel beter hoe het gaat met het gebruik en de uitvoering van het vervoer. Hiermee kan de dienstverlening snel en actueel worden verbeterd en bijgestuurd. Deze informatie wordt bovendien als ‘open data’ beschikbaar gesteld. Potentiele gebruikers zijn studenten die de data kunnen gebruiken voor onderzoeksdoeleinden, of app-bouwers.

©Qbuzz 2018

Gedeputeerde Henk Brink (Drenthe): “Reisinformatie wordt steeds actueler, pro-actiever en persoonlijker door de beschikbaarheid van meer informatie. Op zijn eigen telefoon plant de reiziger de reis en krijgt actuele informatie over stremmingen en omleidingen. En hij kan zelf een aansluiting aanvragen.” Als extra betaalmethode naast de OV-chipkaart wordt het mogelijk kaartjes online te boeken. Met het scannen van een (digitale) barcode krijgt de reiziger toegang tot de bus.

Ook op duurzaamheid gaat het vervoer in Groningen en Drenthe erop vooruit. Met nieuwe, elektrische bussen en het gebruik van alternatieve brandstof wordt ruim 90% minder CO₂ uitgestoten dan in de huidige concessie.

“Inzet van elektrische bussen op stadslijnen bevordert de leefbaarheid van de stad, ze zijn schoner en stiller. Ook op streeklijnen wordt het vervoer op grote schaal elektrisch, ” aldus Groninger wethouder Paul de Rook. Daar waar dat niet haalbaar is, gebruikt Qbuzz HVO. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een variant van biodiesel. Ook de inzet van 22 waterstofbussen maakt dat deze concessie één van de aanjagers is van emissievrij openbaar vervoer in Nederland én van de waterstofeconomie in het noorden.

Het bestek voor de aanbesteding (pdf, 3.2 MB) is begin december 2017 gepubliceerd via de aanbestedingswebsite TenderNed.nl. De inschrijvende vervoersbedrijven kunnen hun kansen vergroten door bovenop de minimumeisen vertrouwenwekkende maatregelen te nemen om de kwaliteit te waarborgden en door extra kwaliteit, extra diensten en extra verduurzaming aan te bieden. Het vervoerbedrijf dat de beste prijs-kwaliteitverhouding aanbiedt, wint de aanbesteding.

redactie Auteur

Geef een reactie