Politievakbond ACP in actie tegen aanbestede politiewagens
De nieuwe politiewagens, ook de Mercedes, leiden nogal tot klachten en dat was al bekend. Zo is de auto te klein om verdachten te vervoeren en kan de Amsterdamse politie niet over de groene trambaan zonder de bodemplaat eruit te rijden. Ook moeten de remschijven steeds vervangen worden. De politievakbond wil daar nu werk van maken en inventariseert een grote stroom aan klachten. Politiebeambten dringen aan op een onderzoek naar de achterliggende oorzaken. Of die nu gelegen zijn in het onmogelijke fenomeen ” aanbesteden” , daar laat de vakbond zich niet over uit.
Grastrambaan onmogelijke hindernis
Een greep uit de eerste zorgpunten: het vervoeren van verdachten is een serieuze uitdaging en blijkt bij de wat grotere collega’s vrijwel onmogelijk door gebrek aan ruimte. Er kunnen bovendien serieuze vragen worden gesteld bij de veiligheid en gezondheid van collega’s en verdachten. Het voertuig dat werd doorgelicht was net terug van de garage en voorzien van de vijfde(!) set remschijven binnen 25000 kilometer. Ook het uitrustingsniveau is drastisch beperkt. Dit hindert agenten in de uitvoering van hun werk. De gebaande wegen verlaten blijkt eveneens een hachelijke onderneming, het voertuig is te laag. Die klacht komt inmiddels ook uit Amsterdam waar de trambaan een onneembare hindernis blijkt, in ieder geval zonder de bodemplaat eronder uit te rijden.
Klaagmuur
De klachten zijn bij de korpsleiding bekend, maar wat er aan gedaan wordt, dat is nog niet naar tevredenheid van de vakbond. De korpsleiding is inmiddels gestart met het beantwoorden van vragen van collega’s over het nieuwe dienstvoertuig. Volgens de vakbond voelen de politieambtenaren zich daar niet door gehoord, en merken dat met de klachten niets gedaan wordt. “Zij hebben de indruk dat vragen worden ‘platgeslagen’, dat er uiteindelijk geen oplossing wordt geboden voor de problemen die zij ervaren”.
Documenten aanbesteding onderzocht
Hoewel de vakbond niet vingerwijst naar de inkoop is het wel duidelijk dat de oorzaak in de aanbesteding gezocht moet worden. ACP-vicevoorzitter Erwin Koenen: “Wij hebben de korpsleiding verzocht ons alle documenten te verstrekken rond de totstandkoming van beleid, aanbesteding en keuze voor dit voertuig. Deze documenten gaan wij analyseren en leggen wij naast de signalen van collega’s. Op basis daarvan willen wij vervolgens het gesprek aangaan met de korpsleiding. Om er zodoende voor te zorgen dat dit soort problemen in ieder geval in de toekomst worden voorkomen.”
Daf55
Om een en ander in perspectief te plaatsen. In een grijs verleden werd de politie opgezadeld met Daf, de Daf33 (links) en de Daf55 (rechts). Ook gingen wijkagenten uit Rotterdam, die anders op de fiets rondreden (Red AN: “ook klein” ), in 1964 in Daf rijden. De auto moest creme-kleurig zijn want dat viel het meest op in het verkeer en werd voorzien van een mobilofoon.
Daar konden de agenten toen ook niet goed mee uit de voeten. Die was ook te klein, al concludeert de redactie van Aanbestedingsnieuws dat het voor een Daf toch nog best groot was. Uit betrouwbare bron heeft de redactie vernomen dat door de Haagse politie die auto’ s werden afgeragd in de hoop er zo van af te komen.
Onze redactie begrijpt het probleem niet goed. “Ze pakken toch geen grote criminelen, alleen de kleintjes.”
Zie ook: ACP, 25 februari 2018