Nijmegen en Arnhem krijgen 13 eHubs
Om schoner vervoer te stimuleren, krijgt Nijmegen tien eHubs en Arnhem drie. Dit zijn plekken waar op wijkniveau voorzieningen voor duurzaam deelvervoer bij elkaar komen. In een eHub staan elektrische deelauto’s die er ook kunnen opladen. De eerste ehubs moeten in 2019 nog in gebruik worden genomen.
Daarnaast kun je er gebruik maken van andere vervoersmiddelen zoals de elektrische fiets, een elektrische bakfiets of het ov. Op die manier moet slimmer en duurzamer reizen makkelijker worden voor weggebruikers. Er wordt ook gekeken of een eHub oplaadruimte kan bieden aan andere elektrische auto’s, scooters of fietsen.
De Ehub is, volgens een eerdere versie van een persbericht van gemeente Arnhem, ontwikkeld door The Future Mobility Network. Dat stelt op hun site: “De uitdaging zit hem vooral in de schaalgrootte en diversiteit: voldoende aanbod op loopafstand voor de gebruiker, maar ook autoritten van een uur. Daarnaast zit er ook een uitdaging in de schaalgrootte voor de commerciële partners: voldoende afname is noodzakelijk, anders is de overhead relatief te groot en is er geen business model.”
Wie zit daar dan verder weer achter behalve klaarblijkelijk de Universiteit Delft, nou volgens het Future Mobility Network zelf dan weer die gemeenten in samenwerking de elektrische deelmobiliteit aanbieders Cargoroo (soort stint) en Urbee. Ons interesseert vooral waar de stroom nu toch vandaan komt die uit de ehub moet komen. Dat zijn zo van die olifanten in de kamer, waar het persbericht het niet over heeft.
Waarom zoeken we daar zo naar. Nijmegen werkte al, zo merkten we eerder op een sustainability congres, samen met Elektrabel, bekend van de vele kerncentrales, onder meer vlak aan de grens bij Doel en Tihange, die centrales van het type Tsjernobyl ja. Die de hele tijd lek zijn en dicht gaan voor reparatie.
Wat er dan wel zo staat is dat de wethouders er zo blij mee zijn. Joechei. Slingers. Confetti! Oh en Jodiumpillen. Of, zoals de inkoper van die stad ons toevertrouwde: beter dan biomassa en dat alle bossen in de omgeving gekapt moeten worden. .
Wethouder Harriët Tiemens (Nijmegen) is blij met de komst van de eHubs: “Voor de gezondheid van mensen in stedelijke gebieden is het belangrijk dat we ons op andere manieren door de stad gaan bewegen. Dat is een verandering waar steden wereldwijd mee bezig zijn. Er is geen ruimte voor nog meer autoverkeer terwijl het aantal mensen wel blijft groeien. Om bereikbaar te blijven en prettig te wonen moeten we ons anders en schoner door Nijmegen en de regio verplaatsen. eHubs in onze stadswijken voor deelauto’s en fietsen kunnen die verandering stimuleren en eenvoudiger maken. Ik ben trots dat we daarin voorop lopen en een voorbeeld kunnen zijn voor andere steden.”
De Arnhemse wethouder voor duurzame mobiliteit Roeland van der Zee is ook verheugd: “Als er kansen als deze voorbijkomen om schoon vervoer te stimuleren doen we daar natuurlijk aan mee. Als regio hebben we al één van de schoonste openbaar vervoersconcessies van Nederland. Met de komst van deze E-hubs doen we er wat betreft schoon vervoer nog een schepje bovenop. Een uitstekende zaak wat mij betreft.”
Nijmegen heeft tien mogelijke locaties aangedragen die kansrijk zijn voor het ontwikkelen van een eHub, maar om het aanbod goed aan te laten sluiten op de vraag wordt vooraf goed met de wijk, ontwikkelaars en ondernemers gesproken om de exacte plekken te bepalen en te vragen waar zij behoefte aan hebben. In Nijmegen gaat het onder meer om de nieuwbouw bij het Centraal Station op de locatie Metterswane en locaties bij winkelcentrum Dukenburg en Hof van Holland in Nijmegen-Noord. Op welke plekken in Arnhem de E-hubs komen is op dit moment nog niet bekend. Uitgangspunt daarbij is dat de E-hubs terechtkomen op plekken waar de behoefte het grootst is.
Nijmegen is een van de 6 Europese pilotsteden die verantwoordelijk zijn voor het pilotprogramma. De andere steden zijn Amsterdam, Manchester, Leuven, Dreux en Kempten. Nijmegen deed de aanvraag ook namens Arnhem. Het is de bedoeling dat andere steden en gemeenten (ook in de regio Arnhem-Nijmegen) straks gebruik kunnen maken van de kennis die is verzameld in de proefsteden. Op die manier kunnen eHubs op termijn in heel Europa worden gerealiseerd. Zo wil de Europese Unie de CO2-uitstoot in steden aanzienlijk verminderen en een groeiende markt creëren voor elektrische deelmobiliteit.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen vanuit het Interreg-programma Noord-West Europa van de Europese Commissie. Die heeft €5,6 van de 8,5 miljoen bijgedragen aan het totale programma voor Noord-West Europa. Om de voorzieningen te realiseren en het functioneren ervan te onderzoeken, werkt het project samen met aanbieders van onder meer elektrische deelfietsen en e-bakfietsen en een aantal onderzoeksinstellingen zoals de TU Delft en de Hogeschool van Amsterdam.
Aanbestedingsnieuws snapt er niets van. Wij gebruiken al vele decennia een nog veel duurzamer alternatief en wij krijgen nooit eens een interreg subsidie. En onze fiets rijdt nog wel op boterhammen duurzame pindakaas. Gelukkig kunt u nu een abonnement nemen op Aanbestedingsnieuws. U krijgt er mee wat u al heeft, namelijk vrije en onbeperkte toegang zonder vervelend wachtwoord of centrale administratie van uw leesgegevens door uw werkgever, en dat alles in ruil voor een jaar lang boterhammen pindakaas.