Nieuw tulp logo zonder aanbesteding?!

Het is dun gezaaid met opdrachten in de grafische vormgeving op TenderNed. Het nieuwe tulplogo voor Holland -we moeten Nederland zeggen – order, die volgens diverse berichtgeving in de media €200.000 gekost heeft, stond er bijvoorbeeld niet op. En het is ook nog eens echt enorm onwijs spuuglelijk, maar het schijnt dat je over smaak niet kan twisten.

De Ministeriële regeling is afgekondigd door Minister Sigrid Kaag, de portefeuilleloze Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, wat (voor deze order) valt onder het Ministerie van Economische Zaken. In datzelfde besluit wordt nota bene een voorbehoud op het Auteursrecht gedaan, wat de reden is dat wij maar volstaan met het oude logo en een verwijzing naar de afkondiging.

Het vorige logo, dat blijkbaar al 50 jaar oud was, was mooi mandarijn-oranje, met een artistieke verfdruppel in de vorm van tulpenblaadjes. Dit is veel donkerder,  flets, bloedsinaasappel, zeg maar gerust PIANOo-oranje. En de N lijkt ook wel heel erg op de TenderNed N. Wie heeft dat logo dan bedacht? Waar gaat dit jaarinkomen boven de Balkenende norm nu naar toe? Welke grafische vormgever heeft er ineens een goed humeur? (Dat valt heel erg op!)

Om precies te zijn is het #FF6F00-oranje en met lettertype Nitty Grotesk, zoals ook afgekondigd in de Staatscourant. Interessant is, dat de wetgeving tegenwoordig formeel moet worden afgekondigd online, en is dus alleen het logo zoals verschenen in de online regeling geldig. Maar dat online publicatiemateriaal is niet drukproef, op minimaal 300 DPI. Dat is ook wel duidelijk te zien aan de enorme fletsheid van het afgekondigde logo en bijbehorend palet, waarin de kleur rood niet voorkomt.

Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen de nieuwe stijl vanaf januari gebruiken. Dat geldt ook voor topsectoren, universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere overheids- of particuliere organisaties die in een project samenwerken met de rijksoverheid. Kaag noemt het volgens een tweet van Roel Schreinemachers een “Een kleine investering, hier herken je een land aan” Vaag, te vierkant, onscherp en van een verkeerde kleur!

En Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat): “Het is belangrijk om internationaal uit te dragen waar we goed in zijn.” Blijkbaar niet: logo’s en/of inkopen op kwaliteit.

Aanbestedingsnieuws vindt op zichzelf €200.000 voor een nieuw logo dat nog even mee moet, heel erg begrijpelijk als uitgave. En ook heel wiedes dat er niet wordt aanbesteed, zodat je eindelijk iets fatsoenlijks en deugdelijks in kan kopen. Maar dat zouden we hier dan nog niet voor neerleggen. Hebben ze geen ogen daar? On-be-grij-pe-lijk.

“Het logo kan bij conferenties en handelsmissies, op paviljoens bij internationale beurzen en bij tal van andere gelegenheden in verschillende combinaties worden ingezet. Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.”, vermeldt het persbericht. Kan, he. Kan. Het hoeft dus niet. Het Nederlands Bureau voor Toerisme is nog niet om, die vermeldt vandaag nog trots de artistieke tulp https://www.nbtc.nl/ Als ik hun was, zou ik ook niet al te veel haast maken.

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Geef een reactie