InTraffic ontwikkelt reizigersinformatie software voor GVB

(c) zaz 2018

InTraffic gaat in opdracht van stadsvervoerder GVB de onboard-software van het Exploitatie Beheer Systeem voor bussen en trams in Amsterdam leveren. Dit systeem ondersteunt onder meer bus- en trambestuurders bij de uitvoering van hun ritten en geeft actuele reisinformatie voor de reiziger weer.

Om regie te krijgen over reisinformatie, besloot GVB één centrale bron voor reisinformatie op te zetten. InTraffic won de aanbesteding en ging aan de slag voor GVB. Het systeem Single Point of Truth (SPOT) is inmiddels opgeleverd, InTraffic werkt nu aan de doorontwikkeling ervan.

De huidige versie van het Exploitatie Beheer Systeem (EBS) is verouderd. Vanwege de hoeveelheid knelpunten van het huidige systeem, de technologische ontwikkelingen en de aanschaf van nieuwe trams, wil GVB het systeem vervangen. InTraffic kwam bij de aanbesteding als beste uit de bus.

Eén systeem dat alle actuele reisinformatie van GVB verzamelt en deze doorzet naar een beheersysteem in de eigen regio, maar ook naar CROW-NDOV, OpenOv, 9292, DRIS (Dynamische Reisinformatie Systemen) en zelfs Twitter. Het systeem is met Java open source producten ontwikkeld waarbij het OSGi-serviceplatform gekozen is om applicaties op afstand dynamisch te kunnen beheren. Hiermee heeft de reiziger in Amsterdam altijd beschikking tot actuele reisinformatie om de reis vooraf of onderweg uit te plannen.

Het nieuwe Exploitatie Beheer Systeem is gebaseerd op de ITxPT-communicatiestandaard, GIVA genoemd bij GVB. “Dit is een nieuwe Europese communicatiestandaard, waardoor het mogelijk is om alle apparatuur aan boord van bussen en trams via deze standaard te laten communiceren”, licht hij toe. “In de oude situatie stuurden onboard-systemen ieder voor zich informatie naar de wal. In de nieuwe situatie wordt een integratieplatform geïntroduceerd en stuurt nog maar één systeem informatie naar de wal.”

“Deze oplossing is innovatief en kostenbesparend, want er is minder apparatuur aan boord van de voertuigen nodig”, stelt Informatiemanager Jan Luijben van GVB. “Doordat we met één standaard werken en software scheiden van hardware, zijn we minder gebonden aan één leverancier. Hierdoor is er geen sprake is van vendor lock-in. Dit geeft meer ruimte voor marktwerking.”

Bron: Intraffic, 15 november 2018

redactie Auteur

Geef een reactie