HSG wint order voor 3 nieuwe hybride schepen Kiel
Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel heeft een aanvullende order van nog eens 3 schepen geplaatst bij Holland Shipyards Group. Dat volgt op de levering van een hybride veerboot, ‘Gaarden’, in juli 2020 en een volledig elektrische veerboot, ‘Düsternbrook’, die binnenkort operationeel zal worden.De drie extra te leveren schepen worden opgeleverd naar het model van de hybride Gaarden, hiernaast op de afbeelding. Daarmee heeft SFK Kiel gebruik gemaakt van het optierecht bij een eerder aanbesteed contract.
De veerboten zullen worden voorzien van een hybride aandrijflijn, die kan worden aangedreven door generatoren of een accubank. De datum van levering is verwacht vanaf februari 2022 tot en met 2026.
“Holland Shipyards zegevierde met succes in een Europese aanbesteding tussen twaalf andere scheepswerven. Het contract omvatte vier veerboten, maar werd opgesplitst in een prototype en een optie voor drie extra schepen. Aangezien de ‘Gaarden’ al enkele maanden in dienst is en haar taken vervulde, heeft Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel er alle vertrouwen in het contract te verlengen zoals oorspronkelijk bedoeld. ” – Ansgar Stalder, Schlepp- en Fährgesellschaft Kiel
Met de nieuwe schepen vernieuwt SFK haar huidige vloot. De vervanging van de vloot is in lijn met de milieudoelstellingen van SFK en de stad Kiel. De stad Kiel wil in 2050 CO₂-neutraal zijn en verwacht dat de scheepvaart een grote rol zal spelen in deze verschuiving. Vervanging van de vloot voegt hier een grote meerwaarde aan toe en Holland Shipyards Group is trots hieraan bij te dragen.
Een woordvoerder:
Met een rol in het bouwen van groene schepen, zet Holland Shipyards Group zich in om te werken aan een groenere toekomst voor de maritieme industrie. Het orderboek van de Holland Shipyards Group 2021 bevat een tiental volledig elektrische of hybride veerboten. Voortstuwingssystemen zijn essentieel bij het ontwikkelen van groene vaartuigen, daarom onderzoeken we altijd duurzame voortstuwingsmethoden. Dit jaar zetten we een baanbrekende stap door een schip achteraf in te bouwen om op waterstof-brandstofcelaandrijving te varen.
Bron: Holland Shipyards Group, 12 januari 2021