ENGIE Fabricom dingt mee naar contract bouw mijnenbestrijders
De Belgische en Nederlandse marine plaatsten een openbare aanbesteding voor de bouw van twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen. ENGIE Fabricom dingt als partner van de Belgisch-Nederlandse tijdelijke handelsvereniging Damen – Imtech mee naar het contract voor het ontwerp en de levering van elektromechanische installaties.
ENGIE Fabricom zegt niet aan haar proefstuk bezig te zijn, zowel op vlak van scheepsbouw als op het vlak voor de uitvoering van elektromechanische projecten voor de Belgische defensie. ENGIE Fabricom, onder het toenmalige ENI, was in de periode 1970 – ‘80 jarenlang de “hofleverancier” voor de elektrische installaties aan boord van de fregatten en tripartite mijnenjagers van de Belgische marine. Tussen 2002 en 2005 voerde ENGIE Fabricom de modificaties uit voorzien in het kader van de consolidatie van de drie fregatten van de Belgische marine. Daarnaast werkten ENGIE teams ook meerdere malen samen met Defensie voor de installatie en het onderhoud van diverse bewakingssystemen, de centrale walbewaking en de renovatie van een horizontale scheepslift voor mijnbestrijdingsvaartuigen. ENGIE Fabricom is al jarenlang betrokken bij de uitrol en het onderhoud van tal van civiele marine systemen voor Vlaamse en Belgische overheidsinstanties.
Met het nieuwe contract wil ENGIE Fabricom haar technologisch, duurzaam en innovatief partnership met de Belgische en Nederlandse marines verder uitbouwen. Daarnaast wil ENGIE vanuit de huidige vestiging in Oostende inzetten op de uitrol van de bijkomende infrastructuur ter ondersteuning van de Marinebasis van Zeebrugge.
Mijnenbestrijdingsvaartuigen zoeken en ontmantelen explosieven onder water. Zij patrouilleren ook in Belgische kustwateren en ondersteunen de Kustwacht, politie en douane. Ze worden daarnaast ingezet bij maritieme calamiteiten, milieurampen, het zoeken naar scheepswrakken en verloren scheepslading. Mijnenbestrijdingsvaartuigen houden de drukbevaren kustwateren en havens veilig; een vitale voorwaarde voor de Belgische en Nederlandse maritieme economie. De schepen zijn voorzien van diverse, hoogtechnologische watersensoren, zoals sonarsystemen, en op afstand bestuurbare drones – onder, op en boven het water – die gevaarlijke objecten kunnen zoeken en onschadelijk maken.