CROW introduceert past performance met wederzijdse beoordeling

Algemeen

De Past Performance-systematiek van CROW werkt vanaf heden met wederzijds beoordelen. Dat betekent dat, naast beoordeling van de opdrachtnemer, ook de opdrachtgever wordt beoordeeld op zijn rol in de samenwerking.  Ook de opdrachtgever wordt dan beoordeeld op zijn rol in het proces.

Volgens het CROW levert het wederzijds beoordelen tijdens de uitvoering van een project een betere sfeer op, én een hogere kwaliteit van het werk en lagere maatschappelijke kosten.  Dick Van Werven, jurist van Bouwend Nederland:

“Vanuit de bouwbedrijven hebben we daar wel discussies over gehad, omdat zij in beginsel terughoudend zullen zijn om zich minder positief over hun opdrachtgever uit te laten. Omdat de Past Performance-systematiek er ook vanuit gaat dat opdrachtgevers de prestaties van de opdrachtgever met elkaar delen, willen we voorkomen dat overheden Past Performance alleen gaan gebruiken bij de selectie van een aannemer. Maar het is niet alleen opgezet om te selecteren, maar juist ook om de samenwerking te verbeteren. Dat leidt uiteindelijk tot een vermindering van faalkosten en een soepeler verlopend bouwproces.”

Het wederzijds beoordelen was een wens van zowel opdrachtgevers als marktpartijen. De systematiek voorkomt dat bij onduidelijkheden partijen op scherp tegenover elkaar komen te staan. Deze systematiek is een vorm van wederzijdse belangenerkenning.

Naast het uitwerken van vragenlijsten voor het wederzijds beoordelen zijn ook bestaande vragenlijsten duidelijker en concreter gemaakt, waardoor alle vier de randvoorwaarden zijn verbeterd. Om het werken met Wederzijds beoordelen te faciliteren biedt CROW gebruikers diverse documenten zoals de nieuwe vragenlijsten, gedragscode en een gebruikersinstructie op de website van Past Performance. Ook is het mogelijk een training te volgen in het werken met Past Performance.

Geef een reactie