Brandweer Zuid-Limburg heeft als eerste brandweer waterscooter voor drenkelingen
Het brandweerkorps van Veiligheidsregio Zuid-Limburg krijgt als eerste in Nederland de beschikking over een waterscooter om mensen te redden bij ongevallen op een rivier. De waterscooter maakt het voor de brandweer mogelijk om veiliger en sneller haar werk te doen bij het redden van drenkelingen.
Tot nu toe beschikt alleen de Nationale Reddingsbrigade over dit soort waterscooters. Deze worden ingezet bij reddingen op zee. Zuid-Limburg krijgt als eerste brandweerkorps de mogelijkheid om zo’n vaartuig in te zetten bij ongevallen op een rivier. “Door ons gebied stroomt de Maas. Dat is een brede en snelstromende rivier, die bovendien grote objecten kan meevoeren, zoals boomstammen. Daardoor zijn reddingsoperaties vaak lastig en gevaarlijk voor hulpverleners”, zegt kazernechef Leon van Kalmthout van brandweer Maastricht-Noord.
Jaarlijks zijn er in Maastricht ongeveer tien meldingen van personen te water. Maastricht is een populaire vaarroute voor zowel de pleziervaart als grote vrachtschepen. En er liggen veel bruggen in het Maastrichtse vaargebied. De aanwezigheid van een stuw bij Borgharen brengt tijdens reddingsacties bovendien bepaalde risico’s met zich mee.
De komende tijd worden leden van het Oppervlaktewater Reddingsteam (ORT) van de Maastrichtse brandweer opgeleid om de waterscooter te kunnen inzetten. De verwachting is dat de waterscooter vanaf juni voor het eerst kan worden ingezet tijdens een incident.
De huidige werkwijze is dat dan het Oppervlaktewater Reddingsteam ter plaatse komt. Brandweerlieden trekken dan speciale kleding aan en moeten zwemmend het slachtoffer zien te bereiken. Zij zijn uit veiligheidsoverwegingen altijd met een touw verbonden aan collega’s aan wal. Van Kalmthout: ”Dit werkt prima bij rustig water, maar op de Maas levert dat vanwege de stroming voor de hulpverleners behoorlijke veiligheidsrisico’s op. Bovendien moet je eerst een geschikte plek vinden om überhaupt het water in te kunnen gaan. Als zwemmend redder moet je qua timing goed inschatten waar en wanneer je moet starten met zwemmen om bij het wegdrijvende slachtoffer te komen. Je wilt natuurlijk niet tegen de stroming in hoeven zwemmen, want zelfs met de speciale zwemuitrusting is dat heel zwaar.” Voor reddingen op het water heeft de bandweer ook een boot ter beschikking. Deze ligt in een jachthaven nabij kazerne Maastricht-Zuid en heeft dus meer tijd nodig om ter plaatse te komen bij ongevallen in het centrum van Maastricht.
NDR: Nieuws, maar vooral ook een Call to Action. 10 drenkelingen in Maastricht per jaar alleen al! Onbegrijpelijk dat riviersteden als Amsterdam en Rotterdam kennelijk niet beschikken over waterscooters, maar Maastricht al wel. Stroomt het IJ niet hard genoeg? Is de Maas bij Rotterdam een andere Maas dan bij Maastricht? Dat zeker, door de binnenzee-achtige omvang ben je bij het te water raken in koud water, zonder drenkelingentrap in de buurt, gewoon de pineut.
Het kan natuurlijk zijn, dat alleen aan de kust en in Maastricht mensen verdrinken. Waarschijnlijker staat er bij een grote organisatie als de brandweer een specialisme als duikreddingen financieel onder druk, als dat vanuit dezelfde algemene middelen bekostigd moet worden als waarmee óók broodnodig blusmaterieel gekocht moet worden. Dan is er nog onderrapportage, waar bij een groot deel van verdrinkingen meer aan de hand is dan alleen de verdrinking. Dat is niet onze opinie, dat is ook volgens de Koninklijke Reddingsbrigade zelf, die verdrinkingen van verkeersdoden en ten gevolge van suïcides niet terugziet in de CBS overlijdensstatistieken.
Op deze manier is goed dus algauw de vijand van beter.
https://www.ad.nl/amsterdam/man-rijdt-met-auto-het-ij-in-en-verdrinkt~acac0b75/
en even verderop: