Accell / Koga wint aanbesteding elektrische politiefietsen – Aanbestedingsnieuws

Accell / Koga wint aanbesteding elektrische politiefietsen

Accell uit Heerenveen heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van elektrische politiefietsen. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, het zijn heuse koga’s. De fietsen zijn internationaal aanbesteed, zo bericht de politie. De fietsen worden geleverd compleet met politiestrepen.

Het zijn niet zomaar Koga’s. Om precies te zijn is het de e-bike Koga Pace B10. Een fantastisch merk, ja. Als je er geld voor hebt. En dat heeft Aanbestedingsnieuws dus niet, of nu ja er niet voor over. Nou eerlijk gezegd nee, we hebben het niet. Weet je wel hoe duur al die technische rommel is die we moeten kopen om de mensen Aanbestedingsnieuws onder de neus te schuiven.

Maar goed als je 8 uur op zo ‘n fiets moet zitten en je bent wel sportief maar geen Lance Armstrong, het is heus geen pretje als je dan op het einde van je dienst nog achter een dief aan moet en je helemaal lek gereden bent, dus het nut van een e-bike voor de politie snappen we best.

©Politie 2019

Koga maakt de beste, zo niet in elk geval heel goede lichtgewicht frames, heel netjes afgewerkt, geen lasnaden bij de overgangen. Dat is niet alleen voor racefietsen zo, maar ook voor de elektrische, ontwikkeld samen met de Nederlandse baanselectie op basis van de nieuwste kennis op het gebied van aerodynamica, biomechanica en carbontechnologie.

De techniek is van Bosch en daar kan Aanbestedingsnieuws niet veel over zeggen, dan moeten jullie maar meer abonnementen inkopen of zulke fietsen van de belasting aftrekbaar maken. Die konden we niet testen, en we hebben we daar op voorhand wel bedenkingen bij, als het gaat om de weerbaarheid in Hollands regenweer. Maar echt, het ziet er puik en deugdelijk uit en hoe kun je de regenbestendigheid nou beter verbeteren dan met een mooie grote langdurige order. Met deze order zou 1,6 miljoen gemoeid zijn.

Wat de e-bike Koga Pace B10 extra bijzonder maakt, is dat het een riemaangedreven fiets is. Het schijnt dat zo’n kettingloze fiets echt heel geweldig is, veel beter qua onderhoud en hij ligt er niet zomaar af en is geluidsloos. Daarnaast geeft het minder weerstand dan een fietsketting, waardoor je vlotter doortrapt, maar goed als je van een bruggetje afrijdt dan wil je dat natuurlijk weer niet.

Wie ook zo enthousiast is, is de politie zelf:

Voor politiewerk is de fiets van grote toegevoegde waarde. Samenwerken met burgers en partners begint met ontmoeten. Zien wat er gebeurt, horen wat gezegd wordt, aanvoelen wat er aan de hand is en bepalen wat nodig is. Op een fiets staat een agent letterlijk tussen de mensen en is buitengewoon toegankelijk. In stedelijke gebieden beweegt een agent zich op een fiets snel en wendbaar. Daarbij horen fietsen die up-to-date zijn en een uitstraling hebben die past bij de overige politie-uitrusting: sportief, modern en robuust.

Ja, prachtig toch. Komen die donuteters eens die wagen uit… Mensen ontmoeten… praatjes maken, boeven schrik aanjagen, dat ze nu achterop moeten, dat zou best wel een afgang zijn voor je als boef. De redactie van Aanbestedingsnieuws is wel een beetje verbaasd dat het tot nu toe vlekkeloos verloopt. Dat is anders nooit zo met politie aanbestedingen. Hoe kan dat nou? Wat is het verschil? We hebben wel een idee, maar de politie moet het maar zélf bedenken.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *