Aanbesteding zwembad Landgraaf mislukt
De uitvraag luidde in het kort, het ontwerpen, risicodragend ontwikkelen, realiseren en voor een periode van 20 jaar onderhouden van een nieuw zwembad met een bassin van 10×25 meter en een diepte van 2 meter. De aanbesteding is stopgezet omdat er geen geldige inschrijvingen waren gekomen ( of helemaal geen inschrijvingen). Een mogelijke verklaring voor dit mislukken is de moeilijk in te schatten onderhoudskosten over een periode van 20 jaar, maar ook indachtig andere aanbestedingen voor zwembaden en het sluiten van bijvoorbeeld het prachtige zwembad in Eindhoven, wellicht het steeds naar voren komend idee dat gemeenten best voorzieningen voor haar bewoners wil treffen, maar dat deze voorzieningen zelf de broek moeten ophouden. Hetgeen wil zeggen dat de omzet aan entreekaarten, verhuur kluisjes, horeca et cetera minstens gelijk moeten zijn aan de jaarlijkse kosten. Maar is dat wel het juiste credo bij een voorziening. AN zag liever een andere benadering, namelijk de jaarlijkse kosten als een vast gegeven beschouwen en de terugvloeiende inkomsten als een meevaller. Stel je voor dat een gelijke methodiek, van eigen broek ophouden, wordt toegepast bij de plaatsing van een wipkip, ook een voorziening of een zebrapad. AN zou het prettig vinden als de potentiële aanbieders die of niet gereageerd hebben of geen geldige inschrijving genereerden hun visie met ons zouden willen delen, op ons redactie adres.