Aanbesteding geplaatst voor IJboulevard Amsterdam – Aanbestedingsnieuws

Aanbesteding geplaatst voor IJboulevard Amsterdam

Foto: Amsterdam.nl

Op Tenderned is een aanbesteding geplaatst voor de aanleg van de IJboulevard, een ondergrondse fietsenstalling voor ongeveer 4000 fietsen en een aanvaarbescherming. De scope van de opdracht in Hoofdlijnen;:

  • Het ontwerpen (architectonisch, functioneel, constructief en installatietechnisch) en realiseren van een 1-laagse ondergrondse     fietsenstalling voor ten minste 4.000 fietsen. De Opdrachtnemer dient voor het ontwerpen van de fietsenstalling een geregistreerde en ervaren Architect in te zetten.
  • Het ontwerpen (functioneel en constructie) en het realiseren van een draagconstructie IJboulevard.
  • Het realiseren van het maaiveldontwerp, grotendeels bovenop de fietsenstallingsconstructie. De inrichting van het maaiveld is uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp. De Opdrachtnemer dient nadere aansluiting op de interne en externe raakvlakken te verzorgen.
  • Het ontwerpen en realiseren van de constructie aanvaarbescherming, die bescherming biedt tegen aanvaarklasse t/m VI-a. De integraliteit met overige onderdelen als de vlonder, de fietsenstalling en het maaiveld dient geborgd te worden in het ontwerp.
  • Het ontwerpen en realiseren van een kadeconstructie met een voormetseling van basalt en een afwerking met dekzerken.
  • Het leveren en aanbrengen van natuursteen (ca.6.400 m2) en FSC-hout (ca. 1.600 m2).
  • Het coördineren van kabels en leidingen en verzorgen van aansluitingen op de benodigde nutsvoorzieningen.
  • Het functievrij maken van het projectgebied, om het Werk te kunnen realiseren. Waaronder het tijdelijk verplaatsen van de GVB-veerlijn, het verwijderen van het fietsplatform etc.
  • Herinrichting van het naastgelegen maaiveld: voet- en fietspad en ‘shared space’, om zodoende betere aansluiting te hebben.
  • Optioneel: het ontwerpen- en realiseren van Pier 14 (westelijk van Pier 10).
  • Randvoorwaarde: Het Werk dient vanwege beperkte ruimte op het maaiveld, volledig vanaf het water gerealiseerd te worden. Omdat het één van de drukste vervoersknooppunten van Nederland is, is het omgaan met BLVC (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) een belangrijk onderdeel van de opdracht.

Projectkenmerken

  • Naam: project IJboulevard, een fietsenstalling en aanvaarbescherming in het IJ
  • Locatie: Amsterdam, centrum
  • Opdrachtgever: Verkeer Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
  • Verwachte looptijd/uitvoering: najaar 2020 tot en met 2023
  • Het Ingenieursbureau Amsterdam organiseert de aanbesteding en zorgt ervoor dat het project wordt uitgevoerd conform besluitvorming.
  • Deelprojecten: aanvaarbescherming en waterprogramma
  • Werkveld: civiele constructies, water en deltatechnologie, stedelijke inrichting en milieu, infrastructuur en verkeersadvies, project en contractmanagement
  • Product: projectmanagement, omgevingsmanagement, projectleiding, rekenen & tekenen, bestekken, toezicht & directievoering, inkoop & contracten, technisch advies, coördinatie bouwlogistiek
  • Kernwoord(en): Complex infrastructureel project aan de IJ-zijde van Amsterdam CS, een nieuwe fietsenstalling in het IJ voor 4000 plekken.

Aan de IJzijde van Amsterdam Centraal Station komt een ondergrondse fietsenstalling en een aanvaarbescherming.

De fietsenstalling biedt ruimte aan ongeveer 4.000 fietsen en ligt onder water. Er boven komt een wandelboulevard. Zo ontstaat veel ruimte aan de IJzijde. De nieuwe stalling vervangt het fietsplatform aan de westkant van het station en de stalling op de voormalige veerpont direct achter het station. Er ligt nu een tijdelijke aanvaarbescherming langs de kade. De nieuwe aanvaarbescherming wordt geïntegreerd met de fietsenstalling. Het project start na besluitvorming en aanbesteding. Dat is naar verwachting in 2020.

Bron: Tenderned, 9 februari 2019 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/158150;section=0 en

Amsterdam.nl https://www.amsterdam.nl/ingenieursbureau/projecten-producten/parelprojecten/projecten/ijboulevard/

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *