Ook Alkmaar en Zaandam aangesloten op innovatief brugmanagementsysteem
Tijdwinst voor automobilisten en de scheepvaart. Dat is het resultaat van een nieuw systeem – het brugmanagementsysteem – dat de provincie Noord-Holland vorig jaar lanceerde op al haar bruggen en sluizen. Vandaag tekenen ook de gemeenten Alkmaar, Zaanstad en het Hoogheemraadschap van Rijnland voor de aansluiting van hun bruggen op het nieuwe Brug Management Systeem van de provincie Noord-Holland. Het Brug Management Systeem (BMS) adviseert de brugbedienaar een brug te openen aan de hand van gegevens over het weg-, water- en treinverkeer. Het systeem combineert data uit diverse bronnen, zoals van schepen en ov-bussen die zijn uitgerust met een ‘track-and-trace-systeem’ en van service providers, die data over het wegverkeer delen.
Het BMS is onderdeel van het project ‘Blauwe Golf’ waarmee een betere doorstroming op de weg en het water wordt bereikt. De Blauwe Golf is een samenwerking van de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Amsterdamse haven en Rijkswaterstaat.
Onderzoek laat zien dat de wachttijd voor het wegverkeer door dit project in het jaar 2014 al fors afnam. Aanpassingen aan de bedientijden van Rijksbruggen zorgden bijvoorbeeld bij de Kaagbrug (A44) voor een daling van de wachttijd voor het wegverkeer met 45%. Bij de Rijksbrug van de A9 over zijkanaal C daalde de wachttijd met gemiddeld 15%, terwijl de brug vaker open ging. Voor de scheepvaart is de doorvaart via de ‘westelijke staande mastroute’ doordeweeks verkort van 9 uur naar 4,5 uur.
Nu heeft de provincie een overeenkomst gesloten met de gemeente Zaanstad, Alkmaar en Rijnland, samen goed voor 24 bruggen en een sluis. Naar verwachting ondertekenen nog meer gemeenten en andere beheerders van bruggen en sluizen de samenwerkingsovereenkomst voor het eind van dit jaar. In 2017 zullen dan ongeveer 130 bruggen in Noord-Holland aangesloten zijn op het Brug Management Systeem.
Het systeem is ontwikkeld door VX Company. Het Brug Management Systeem betrof een bestaand systeem waar VX Company een gebruiksvriendelijke schil omheen heeft gebouwd en waaraan functionaliteit is toegevoegd zoals een eenvoudige registratie van scheeppassages. Programmamanager bij de provincie Guus Kruijssen zei er eerder over tegen Dutch IT Channel:
“Wat tot nu toe gebeurde is dat als er een schip aankwam de brugwachter naar links en rechts keek of er geen bus of ambulance aankwam en dan de brug openzette. Nu krijgt de brugwachter uit verschillende bronnen – bijvoorbeeld van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens – actuele informatie over de hoeveelheid auto- en busverkeer en of er hulpdiensten in de buurt zijn. Maar ook geven de bruggen onderling signalen af zodat duidelijk is wanneer een boot bij de volgende brug aankomt.’’
Bron: Pers