MC Prorail anti graffiti heeft geen pasklare oplossing opgeleverd.
ProRail heeft veel gebouwen langs het spoor staan. De variatie in hoe deze zogenoemde railgebonden gebouwen eruit zien is groot en ze zitten vaak onder de graffiti. Hier wil ProRail iets aan doen en is daarom opzoek naar een duurzame gevelafwerking die graffiti-proof is. Mocht er geen gevelafwerking zijn die aan de ambitie en eisen van Prorail voldoet, is men voornemens een innovatiepartnerschap te organiseren. Bij het innovatiepartnerschap is ProRail voornemens om minimaal 1 railgebonden gebouw te voorzien van de (ontwikkelde) gevelafwerking.
Blijkbaar is dat laatste het geval. De panklare oplossingen van o.a Civic, DUS architecten konden niet bekoren en dus gaat Prorail van start met een innovatieproject in september 2019.
• Het gaat om een (innovatief) ontwikkeltraject wat nog niet door de markt zelf is opgepakt;
• Het gaat dus om de aanschaf van een nieuwe of sterk verbeterde oplossing (op het gebied van duurzaamheid, functionaliteit, veiligheid, etc.);
• Het partnerschap kan met 1 of meerdere aanbieders worden aangaan. Gaandeweg kunnen partijen afvallen of afhaken.
• Verwachten een relatief lange samenwerking
AN hoopt dat de NS ook de geluidschermen gaat aanpakken want 150 km graffiti gaat echt vervelen, mooie graffiti niet, maar het is geknoei.