Zwolle zegt en Zwolle doet; het plastic fietspad ligt er – Aanbestedingsnieuws

Zwolle zegt en Zwolle doet; het plastic fietspad ligt er

Het Zwolse plastic fietspad, waar we 13 juni over schreven, ligt er inmiddels ook. Dat is een eerste pilot-traject. De hele landelijke pers is er figuurlijk op gedoken. Trouw is sceptisch over de vraag of het wel werkt, het Algemeen Dagblad noemt het uniek en RTL heeft een jolig filmpje. Het bevalt zo goed dat er een tweede plastic fietspad in de planning ligt, die moet komen in Giethoorn.

In november wordt een tweede pilot in Giethoorn aangelegd. Deze komt op een locatie waar andere eigenschappen van de PlasticRoad kunnen worden getest. Zo bieden de meetresultaten van beide pilots voldoende kennis om het product door te ontwikkelen. De pilots met de provincie en gemeente duren in principe vijf jaar.

KWS noemt het plastic fietspad duurzamer, en sneller neer te leggen. Volgens een van de bedenkers zit er in het ongeveer 30 meter lange pad 1000 kilo aan huishoudelijk plastic. “Dat is te vergelijken met 218.000 plastic bierbekers.” De PlasticRoad bestaat uit prefab-elementen van 2,4 meter bij 3 meter. “Ze worden als een soort van kliklaminaat aan elkaar bevestigd.” Een stuk weg dat beschadigd is, kan makkelijk worden vervangen, meldt RTV Oost. Het fietspad kan ook niet zomaar smelten, dat gebeurt pas bij temperaturen vanaf 100 ºC.

De leverancier heeft om een dergelijke innovatie mogelijk te maken, de overheid nodig als launching customer.  Dat vraagt om een speciaal inkooptraject voor producten die nog niet op de markt zijn. (Zie De Innovatie-Metrokaart van PIANOo). Zwolle en Overijssel kozen ervoor om gezamenlijk opdrachtgever te zijn voor de eerste twee pilots. Door de eerste klant te zijn van de PlasticRoad kan het nieuwe product in de praktijk worden getoetst op technische en economische haalbaarheid.

Wegenbouwer KWS, oliemaatschappij Total en de Zwolse buizenmaker Wavin hebben dat samen met Zwolle en Overijssel mogelijk gemaakt. De openbare ruimte moet er worden gebruikt, als proeftuin. Zo is het de bedoeling dat de weg beter bestand is tegen hoosbuien. De holle constructie verbetert de (afval)waterafvoer, in het geval van extreme regenval. Daarnaast is deze eenvoudig te plaatsen op een ondergrond van zand.

©Overijssel 2018

Het is de wereldprimeur die Rotterdam gegund had moeten worden. Die berichtten in 2015 als eerste gemeente over de het plastic fietspad.  In 2015 lanceerde KWS de nieuwe techniek PlasticRoad en was op zoek naar partners. Rotterdam had zich meteen gemeld. Daarna bleef het erg stil.

In de tussentijd zoeken de PlasticRoad-partners nieuwe locaties voor volgende pilots om andere toepassingen van de innovatie te kunnen testen. Daarbij wordt nu gedacht aan parkeervakken, perrons en trottoirs.

Bron: Zwolle, 11 september 2018

 

 

 

Zie ook:

Plastic weg komt niet in Rotterdam maar Zwolle

en

https://www.kws.nl/nl/innovaties/plasticroad

en

https://www.innovation-procurement.org/about-ppi/

en

http://www.fietsberaad.nl/?section=nieuws&lang=nl&mode=newsArticle&repository=Fietspad%20met%20gerecycled%20plastic

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *