Zwarts en Jansma architecten wint verbouwing Amsterdam CS – Aanbestedingsnieuws

Zwarts en Jansma architecten wint verbouwing Amsterdam CS

Laatst geupdate op oktober 26, 2017 door redactie

ZJA Zwarts & Jansma Architecten heeft een opdracht gewonnen voor de verbouwing van Amsterdam Centraal. Prorail heeft de opdracht op 12 september gegund aan een combinatie van ZJA Zwarts & Jansma Architecten ; Braaksma & Roos Architectenbureau en bouwadviesbureau IGG.
Bron: Wikimedia, Amsterdam Centraal Station

Het architectenteam omschrijft zichzelf als “van een sterk visionaire kwaliteit en een pragmatische houding en een verbindende kracht”. Volgens de visie van de winnende combinatie moet de functionaliteit en de oriëntatie en ervaring van het station versterkt worden en “eenheid brengen in de variëteit van ambiances”, zodat de reiziger op een natuurlijke manier geleid wordt door het station. De aanvankelijk kleinere Oosttunnel is onder meer even breed gemaakt, voor “ruimtelijke gelijkheid”.

Het station van Amsterdam Centraal is ontworpen in de 19e eeuw door de architect Pierre Cuypers. Cuypers was tot aan deze opdracht vooral bekend van de ontwerpen voor vele kerken in Brabant en Limburg, de bekendste waarvan de Catharinakerk. Het was zijn definitieve doorbraak in Noord-Holland, waar zijn eerdere ontwerp voor het Rijksmuseum met veel kritiek was ontvangen, omdat het te katholiek zou zijn.Nadat hij de opdracht voor het Centraal Station verwierf, kreeg hij ook de opdracht het Tropenmuseum te ontwerpen. Toevallig zijn zowel het Tropenmuseum als het Rijksmuseum eveneens recent verbouwd. De gebouwen moeten steevast “klaar worden gemaakt voor de toekomst”. Het Centraal Station moet volgens Prorail meer ruimte bieden aan reizigers.

De tender leverde zo’n hoog niveau op, aldus Prorail, dat de eerste plaats gedeeld moest worden tussen het team ZJA Zwarts & Jansma Architecten /Braaksma & Roos Architectenbureau/IGG en het team Civic architects/studioSK/Rab. Na loting werd de opdracht verstrekt aan het team van ZJA Zwarts & Jansma Architecten.

ProRail heeft in afstemming met Bureau Spoorbouwmeester de selectiecriteria opgesteld ten aanzien van de architectonische vormgeving en kwaliteitseisen. De beoordelingscommissie bestond uit Bureau Spoorbouwmeester, NS Stations, de gemeente Amsterdam en ProRail.

De aanpassingen van het spoor en het station gaan naar verwachting rond 2020 van start.

Bron: Prorail/ ZJA Zwarts & Jansma Architecten, 14 september 2017

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *